17. mars 2013

Håndarbeid og synonymer !

Denne uken var jeg hos min faste frisør, her i Bolsena. Jeg pleier gjerne å ha med meg ett strikketøy, og idag strikket jeg på dette her. Ja, nok ett babyteppe i striper... har jo strikket endel slike tepper, store og små.

Frisørene Julia og Marcella, kikket spent på dette her og la ut hvor fint det var. Jeg tenkte jeg skulle brilijere, med å fortelle at dette var ett lite teppe - hadde jukset med app'n fra Kunnskapsforlaget, funnet fram ordet for teppe, og sa det jeg trodde var teppe på italiensk....

Hvorpå Marcella ser litt undrende på meg, og jeg fortsetter med å si til en bebé (baby).
- no, no, Helen, sier hun og foreslår ett annet ord, som lød noe slikt: tessuto....
... hmmm, ikke skjønte jeg helt hva greia var, annet at jeg hadde vel sagt noe feil og at dette ordet tessuto var sikkert riktig, jeg nikker og sier, si, si...

Samme kvelden møtte jeg (gudeskjelov) Kerstin,  tidligere nevnt under her, til pizza. Forteller henne om episoden, hvorpå hun begynner å smile og humrer mens hun sier:

"Helen, det ordet du sa betyr jo, teppe, altså gulvteppe" ! (åh, herregud...pinlig)
Klart Marcella skjønte at du ikke strikket et gulvteppe, og har foreslått pledd, som riktig ord !

Fordømte app-ordboken fra Kunnskapsforlaget, men klart, det heter vel strengt tatt egentlig pledd på norsk også, hvorfor kaller vi det da teppe, tro?


Så til neste håndarbeid, som flere har etterlyst.

Ja, min "oleana-aktige," lilla strikke jakke, som dessverre er i en "jeg vokser sakte men sikkert prosess".
Jeg begynte først på en erm, for liksom å komme meg litt i gang med mønster-strikking, en stund siden sist:

Bolen har jeg nå endelig startet på, men det tar sin tid..., eller som italienerne sier, piano, piano....sakte, sakte:

 
Nei, nå må jeg komme meg avgårde, ingen søndagstur på meg idag, overskyet vær her, men jeg har en male jobb på  gang, og det på Villa'n vår...... har du noen planer for dagen?

Jakken jeg strikker er fra www.garnstudio.no, mønster finner du her - alle farger er byttet ut med diverse lillafarger samt en blek rosa farge.

14 kommentarer:

Anonym sa...

HaHaHa...but you never know you just might knit a "teppe" one day as you are so clever to knit!!!
I LOVE the Orleana pattern jacket, the colours are so beautiful!
I look forward to seeing the end result!
Have a lovely day!

Anonym sa...

Denne var veldig lekker.............
Veldg fint mønster du strikker og flotte farver.
Denne kunne jeg tenke meg å strikke.
Hvilken oppskrift bruker du og hvilket garn og (farve nr)

vimza sa...

hahahaha:)
fantastisk, det er så morro hvordan små ord kan bli så feil på andre språk, jeg selv opplever det til stadig når jeg bruker google translate.
"teppet" var nydelig, skulle ønske jg hadde et slikt til lillegutten min når han var baby:)

herlig å få tilbringe tiden på villa`n da:)
ønsker dere en nydelig dag:)
klem Yvonne!

Bente sa...

Språkforvirring kan være bokse humoristisk Helen. Du har en evne til å fortelle med humor også.

Oleanajakka di blir jo så fin. Helt dine farger er det. Jeg har ennå ikke vært i garnbutikken min. Det skal jeg før påske det er sikkert. For å strikke en slik jakke må jeg overtall følge mønster og ikke gjøre som Elisabeth.
Denne helgen puster jeg med å hekle påskeegg. Finn jobber så jeg går mine turer her ute i havgapet. Nå skinner også solen igjen etter snøfall i natt.
God søndag.

Bente sa...

PS nokså humoristisk .

Hobbybruket sa...

Så fint både "teppet" og jakka blir. Nydelige farger på begge deler. :)

Her er det en stille og rolig søndag, deilig av og til det også. :)

Ha en riktig fin uke som kommer.

Fru Tunheim sa...

Så fin den Oleanainspirerte genseren ser ut...er sikker på at den blir nydelig....

Ha en fin kveld, Helen.

Sylvia sa...

Ho ho....språkforvirring kan være morsomt!!!
Å, så lekker genseren din blir. Neste gang vi sees, får vi ha hver vår på, ikke sant?

Glemte å svare på alt du spurte om i første omgang, og det er at Dikt i masker er en ganske gammel bok 13-14 år, tror jeg. Men du kan få kjøpt den på Hillesvåg. Der selger de også ferdige garnpakker til oppskriftene, hvis du vil strikke i originalgarnet.
Søk på hillesvåg, så ser du nok boken til salgs der.

Jeg skal nok starte på en arm i morgen, og har fremdeles ikke bestemt meg for hvordan den skal se ut..........

fruentimmeret sa...

Hehehe, sånn går det når du ikke kan lære deg språket der du bor.

Ler med deg ;-)


Det blir jo mange morsomme episoder av språkforvirringen ihvertfall. Hihi

Kjersti sa...

Men du - du skal ha massevis av ros for at du prøver!!! Ikke gi deg med det, selv om det blir forvirring og latter innimellom. Nå kommer du sikkert alltid til å huske "teppe" og "pledd"! :)
Ellers tenkte jeg også på The julekalender og det blir likar i mårra da jeg skrev innlegget, he he. Og ja, det kjennes heldigvis litt likar ut. Kroppen er fortsatt ondere enn "normalt" men jeg ser i det minste mye lysere på tilværelsen. Det hjelper på alt!

Kjersti sa...

... Kroppen er vondere, ikke ondere... Jeg har ikke blitt så gammeldags i språket... ;)

Elisabeth sa...

Pussig. Var akkurat inne på Sylvias blogg og så bilder av hennes flotte rosejakke. Da tenkte jeg: "Montro hvordan det går med Helens jakkeprosjekt tro?"
Også har du blogget om det akkurat. Pussig sammentreff.


Den blir virkelig lekker, Helen. Både mønster og farger. Lurt å starte med en arm.
Ny nydelig uke i Bolsena. Her er meldt mer snø både ons og tors.

Anne sa...

Jøsses å min! flink du er :-)

Skulle virkelig nska jeg hadde ferdigheter, ja åsså mye mer tålmod, he he

Jorunns hobbyblogg sa...

ha ha, morsom historie :-)
og den jakka blir så nyydelig!!

tålmodighetprøve, dog...

to dager til nå så suser vi til milano, og så cinqueteer og luca etter det, det blir påskeferie det tenker jeg <3
...eneste været som bekymrer meg ...

Jorunn