8. mars 2013

Postkort til deg !

Fra Istanbul:


Den opprinnelige planen vår, vi skulle feire min kjæres bursdag som er medio mars...så da hadde vi tenkt oss ut på en storbyferie. Men, så må han reise bort på jobb akkurat når han har bursdag.

Derfor gjorde vi raskt om på våre planer, og dro hit mandag 4 mars, fløy ut fra Roma med Turkish airlines, og bodde på Albatros premier Hotel: Hvor vi hadde bestilt oss suite, rom nr. 306.

Ganske så "1001 natt" aktig - mye gull og glitter, beste var vel beliggenheten, vi kunne gå herfra til alt vi ville se i "gamlebyen", Sulthanahmet.


Første sightseeing på listen min var: Den blå moskè

Et storslagent, enormt byggverk. Overalt vi gikk i gamlebyen, så vi disse høye minareter, ialt 6 stykker. 

Info hentet fra nettet: 
Minareter er arkitektonisk særpregede byggverk, som regel høye, grasiøse spir, ofte med løkformede kroner, tilknyttet islamske moskeer

På vei inn hit, må sko tas av, man får utdelt en plastpose som du bærer skoene dine rundt i (da vi går ut en annen inngang enn den vi entreer). Hele gulvet her er dekket med det tykkeste teppet, deilig å gå på.

Skilt utenfor viser at kvinner skal dekke til håret sitt, noe jeg syns er veldig viktig å respektere. Merket jeg ble flau over en dame som "lyste" opp inni her, høy som hun var og med sitt halvlange blonde hår, hun var hollender hørte jeg...... Hun var den eneste som gikk uten noe på hodet, rart hun ikke ser det selv?

Her inne er det kun menn som har lov til å be, jeg fant langs enn av veggene ett avlukke stengt av med halvhøye vegger/skjermbrett, hvor det sto: - kun kvinner. Ikke store plassen de hadde fått tildelt......

Man blir imponert her inne, og føler seg ganske så liten, inni dette svære bygget, her ett lite bilderas:






Akkurat dette bygget, og denne byen har lenge vært på min  "must see" ønskeliste - og nå hadde jeg endelig vært innom, den blå moské, og hvorfor kalles den det?


Sultan Ahmet 1. var bare 19 år da han forordnet denne utsøkte moskeen, på tyrkisk kjent som Sultan Ahmet Camii

Så stor var hans entusiasme for prosjektet at han i perioder arbeidet side om side med byggarbeiderne. Sammen med sin arkitekt, Mehmet Aga, ønsket han å overgå Süleymaniye-moskeen og Hagia Sofia. resultatet, som sto ferdig i 1616, er blitt en av verdens mest lovpriste moskeer, viden kjent som Den blå moskè på grunn av de blå Iznik-flisene innvendig.


Den blå moské, "by bight":


Fortsettelse følger..... til da, ønsker alle en strålende helg !

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastic pictures!!!
Must be strange to visit a country where traditions are so very different to what we are used to...interesting though.

Fru Tunheim sa...

Istanbul er på min ønskeliste også. Tusen takk for turen, Helen og god helg til deg og dine.

Thing sa...

Herlig innlegg og bilder!
Gleder meg til fortsettelsen =)

Goooooooooooooooooooooooood helg!

Bente sa...

En gigantisk moské er jo dette. Fint du gir oss litt historie på kjøpet Helen. Det er så mange steder å se i verden. På min ønskeliste står jo Italia da vettu.
Ha en fin fredag.

vimza sa...

SÅ koselig å få et postkort fra Istanbul :)
jeg var i Tyrkia for første gang i sommer på helt feil premisser så derfor var det helt nydelig med denne turen din :)
Tusen takk Helen, jeg gleder meg veldig til neste gang!
Yvonne!

Elisabeth sa...

Etter å ha sett bildene dine Helen, står Istanbul høyt på min reise-ønskeliste også. Spennende og interessant, ser det ut som.
Er det de blå flisene øverste i takhvelvingene som moskeen har fått navnet etter? Vakkert.
Jammen er det forskjell på kvinner og menn i Tyrkia når det gjelder plass i moskeene. Hm..tankevekkende på en 8.mars dag.

Her i S. er det avreisedag. Klar for å leite etter vårtegn i vakre Vestfold.

fruentimmeret sa...

Wow, veldig eksotisk og spennende postkort!

Synes du så fin ut som konemor (med tørkle på hodet) ;))


Vil gjerne se MER.

Ha en fin helg videre...

Jorunns hobbyblogg sa...

Ser veldig fint ut, ønsker meg også dit.

- ha en flott helg du og

Jorunn

Kjersti sa...

Morsomt med postkortene dine! :)

Jeg er så enig med deg, det er viktig å respektere skikkene i andre religioner. Hvis flere gjorde det, hadde kanskje verden vært et fredeligere sted...

Veldig interessant å se og lese og moskeen, kan godt tenkt meg å se den (og mer av selve Istanbul også). Gleder meg til fortsettelsen!

Janne sa...

Helt enig med deg, at man skal absolutt respektere andre relegioner, kulturer og tradisjoner.

Du tok deg som vanlig så godt ut :-)

Enjoy 1001 natt videre :-)

Maliva`s verden sa...

Herlighet, skal si du er mye på reisefor jeg...Flott for oss som ikke er så heldige, i form av dine flotte og velskrevne reisebrev. Her skinner sola, og "sommern" eller som du kaller det "våren" er tilbake. Nå gleder jeg meg til å se ditt "Italia" igjen. Ha en fin ettermiddag. Varm klem fra meg