10. mars 2013

Postkort nr 2 - sightseeing.....


... er jo det man gjør mest på en storby-ferie, hvis ikke man skal på litt shopping?

Her er vi på vei mot det største shoppingområdet i Istanbul, den kjente store basaren, Kapali Carsi. Denne basaren er en av verdens eldste, største og mest spennende, iflg. reisehåndboken min.

Den ble etablert på 1400-tallet for handel med silke, krydder og gull - og selger fortsatt alle disse tre varene, samt glass lampeskjermer, skinnjakker og vesker og selvsagt tepper.

Vi kom inn der hvor juvelernes gate ligger, det omsettes rundt 100.000 kilo gull i basarene årlig !

Det går en mylder av veier, smug og er nesten rene labyrinten her inne.  Det er noen helt utrolig flotte, utsmykket himlinger å se på, mens det er ganske så masete selgere, som vil ha deg inn i akkurat deres butikk .... og skal vise deg det ene og andre....

Det rare var, at jeg så ikke en eneste dame, som arbeidet i noen av butikkene vi gikk forbi, alle, absolutt alle var menn !? 

Ble ikke store shoppingen på meg, var der mest for å kikke, men kom da ut med ett skinn handlenett.



Lunsjpausen ble tatt her inne, og dette er da en variant av kebab, med brød....men, hvor var så brødet?

Joda, iflg kelner'n, lå den under all maten, men min kjære fant aldri brødet, og sa det faktisk til kelneren, som svarte, brødet var i små biter i retten...?

Godt må det ha smakt, for min kjære hadde spist alt opp, så det var jo umulig å bevise hvor dette brødet var....annet enn i magen hans, eller så hadde det aldri vært noe brød oppi her:

Vi var heldig med været her, men det var kjøligere enn i Italia, skinte solen nesten hele tiden.

Det var dog, damer å se gående på gaten, unge som gamle og mange med hijab på seg,


 noen var også helt dekket til i svart fra topp til tå, og noen helt vestlige:


 Vi gikk videre en veldig fin tur, hvor vi gikk forbi dette kjente stedet:

Ja, dette er inngangen til Istanbuls mest kjente "badehus", Cacalogi Hamami. Bygget i 1741, så over 300 år gammelt.

Men, vi gikk videre, min kjære hadde gjort dette sist han var her, som var 20 år siden, og jeg har sett det på tv, hvor det så litt for hardthendt ut for mit behag:


Målet var Sirkeci-stasjonen, Sirkeci Gari.

Denne glamorøse, østlige endestasjonen for Orient-ekspressen, måtte jeg ta en titt på ! Som den store Agatha Christie fan'en jeg er !

Restauranten ligger ved siden av perrongen, og inni fant jeg bilder av den nevnte damen, moro å se:


 Tilbake til "sentrum", går man forbi mange slike søte utsalgsboder:

 På den store plassen, foran Hagia Sofia, ver det hver gang vi gikk forbi, en enorm kø med mennesker...


 ...  og helt ærlig, vi er ikke veldig glad i å stå i laaaang kø, kanskje imorgen, tenkte vi? Men, det viste seg at her kom vi oss faktisk aldri inn.

Derimot, tok vi oss små drikkepauser, en øl til min kjære, og jeg en deilig kopp med kakao:



Jeg hadde også lest i min fine "topp 10 Istanbul" (denne serien av reisehåndbok, vil jeg absolutt anbefale), om en eldgammel sistern, ved navn Binbirdirek Sarnici. Det er 224 søyler i denne elegante 300-talls sisternen.

Idag huser den en kafe, og det avholdes konserter her. Men, da vi kom, var vi de eneste som vandret rundt her inne....et rart sted:

Man blir jammen sliten av nye inntrykk, lyder, av all gåingen, ja vi tok ikke taxi en eneste gang ! Så vi la oss tidlig hver kveld.

Neste gang vil jeg gjerne ta dere med til, Topkapi-palasset, men det er så stort og flott, at det må bli ett eget innlegg, til da - nyyyyt søndagskvelden, og ny uke.

5 kommentarer:

Bente sa...

Takk for kortet Helen. Jeg har alltid drømt om å reise med Orientexpressen. Ser for meg restaurantvogn med hvite duker og det hele i Agata Christie stil.
Synd med de lange køene foran Hagia Sofia.
Vi har fått isende kulde og nordavind. Lengter til påske og vil ha sol.
God søndag.

Jorunns hobbyblogg sa...

oj, oj for en flott by og så forskjellig fra hva vi er vant til .... får meg til å tenke på en tyrker som bodde i nabolaget her for noen år siden, han kom plutselig med en kone/kusine etter en sommerferie....
hun var helt lost her på landsbygda ... kan tenke meg det var rart for henne å bo her... (de flyttet til Grønland i Oslo en dag, sikkert bedre)

gleder meg til neste postkort :-)
ha en flott uke!

Jorunn

Thing sa...

Takk for at vi får bli med på dine eventyr =)

- Jo det ble påfyll på kaffen.
Det var da jeg fant ut hvor dyrt det var!


Kjersti sa...

For et flott reisebrev! Mange fine bilder, og levende beskrivelser av hvordan det var å rusle rundt der. Må si jeg blir enda mer frista til å ta en tur dit selv :)

fruentimmeret sa...

Enig med Kjersti at du viser oss flotte bilder av byen med det "rare" i.
For meg virker Istanbul både innbydende og avskrekkende på samme tid.
Innbydende fordi det er så mye spennende og ukjent å se og oppleve.

Avskrekkende pga masete selgere og lange køer.

Takk for flotte postkort. Artig å se dine opplevelser og erfaringer.

Ha en fin uke!