27. mars 2013

Lyst til å bli med på byvandring.....

..... i Orvieto ?

Har jo tatt dere med der før, men denne herlig sjarmerende byen er blant våre favoritter og besøkes støtt og stadig. Ikke langt å kjøre dit heller, kun ca. 20 minutter fra Villa'n vår.

Tirsdag dro vi hit, med min kjæres datter og hennes lille familie:




Lille snuppa til høyre sto for underholdningen, slik at lille Ebbe på snart 5 år, ble helt betatt:


Mange spennende smale smug å finne her:

Fant denne artige lille "vanningsfuglen" ! Tro om ikke den bør kjøpes inn neste gang jeg er her?


Klokketårnet som raver høyt opp over byen:


Kryr av små delikatesse butikker her:

Elsker å gå denne gaten her, og brått skimtes den utrolig flotte Duomo Orvieto i enden:

På vei dit, hilste min kjære på Pinocchio:

På det store torget foran Duomo'n var det fullt av folk, og flere varebiler med logoen til Rai Uno tv på seg.
 
Her opptak, se hvordan teksten som skal leses opp holdes opp av kamera mannen:


Jeg ble såpass nysgjerrig at dette måtte jeg jo finne ut ..... så inn på information, og spørre. Joda, det skulle denne kvelden holdes en klassisk konsert, med en av italias mest kjente fiolonister, dette skulle filmes og vises på Rai Duo tv kanal fredag kveld !

Ja, kanskje jeg skal se på den kanalen for engang skyld....?


Jeg blir like betatt hver gang, jeg ser denne fabelaktige utsmykkingen på fasaden:



Klart en liten gutt trenger gelato pause, altså en ispause:
Mens, pappa'n og bestefar nøt ett glass med deilig hvitvin, tro om ikke det var Orvieto classico?

Før vi igjen, tok en stor, deilig, italiensk, pranzo !!

Imorgen begynner påsken for de fleste, så da gjenstår det å ønske dere alle sammen en riktig god påske, og da lurer jeg på - hvor feires din påske ?

Lyst til å se litt mer fra Orvieto? Kikk på dette nydelige videoklippet, funnet på youtube.

Pranzo=lunsj.

9 kommentarer:

Bente sa...

Kjente gater her. Og doumen er jo fantastisk. Vi har også et fantastisk vær. Himmelen uten en sky og den flotte fullmånen vi har nå.
Deilig mat og mye god drikke også. Jeg nyter en Aperol på terrassen hver ettermiddag før vi tilbereder middagen.

Olavs Blogg sa...

Fantastisk byggverk denne Domen. Fin tur med vårvær og tørt. Her har det begynt å snø igjen, så vi får vel litt vintervær enda ja.
Fortsatt god påske.

mimmi-leone sa...

Hei Helen!
Så koselig å følge deg blandt så mye flott arkitektur.

Ønsker deg en nydelig påskehelg, kos deg masse!

Jeg har ikke brukt akkurat den fargen på noen kjole før, men det virker som om det er en del som liker blått så da blir det kanskje flere.

Klem fra Marianne

Elisabeth sa...

Deilig gjensyn med Orvieto. Takk Helen.
Disse Duomoéne er imponerende. De har endel fellestrekk ser jeg. Denne fra O likner de jeg har sett i Firenze og Sienna. Flotte er de. Og detaljrike.

Hjemmepåske her hos oss. Jeg nyter det. To av våre tre er hjemme. Sola skinner, om enn kald luft. Vi har innledet grillsesongen allerede. og spist ute. Med vinterjakka på. He he..

Glad påske videre.

Kjersti sa...

Du er så flink til å ta med gjestene dine på fine utflukter (snakker jo av erfaring...)! Blir du selv aldri lei av å vandre rundt i Orvieto (eller ett av de andre stedene som dine besøkende faller i staver over), men som du selv ser stadig vekk?
Flott å se bilder derfra igjen, jeg blir i alle fall ikke lei det.

Påsken skal for min del tilbringes hjemme. Håper på mange muligheter til å sitte i sola med lesestoff, ganske klar for å kjenne litt varme mot ansiktet etter all kulda vi har hatt - og for så vidt fortsatt har, 10 minus i natt.

Riktig god påske til deg og hele storfamiliene! :)

Sylvia sa...

Takk for utflukten. Den byen og de bygningene er jo bare helt fantastisk å se på.
Og så er det deilig å se bilder uten snø. Nå håper jeg det smelter ned her hjemme i påsken, slik at vi kan ta frem vårskoene igjen.
Påsken feires her hjemme. Vi skal til venner på uhøytidlig middag i kveld. På søndag har vi bedt 2 vennepar på lammelår og vin. Det skal bli koselig. Ellers er det deilig bare å nyte fridager og hverandre. God påske Helen. klem

vimza sa...

wow for en lykke, og for noen stemningsfulle og herlige bilder:)
måtte jo bare klikke meg innpå videoen:)

ønsker dere en herlig påske fine Helen:)
klem!

Anonym sa...

Lovely pictures! I remember Orvieto such a beautiful place!

fruentimmeret sa...

Herlig gjensyn!

Takk Helen ;.D