22. mars 2013

Helen, who died ... ?

Spurte Luciano meg, da vi møttes tilfeldig i Bolsena igår... det er han søte karen på over 80 år, som også bor i Castello'n.

Jeg hadde vært innom blomsterbutikken i Bolsena by, og der er det ikke store utvalget av avskårne blomster, er faktisk stort sett bare slike man kan få kjøpt (ikke vanlig  med avskårne blomster i Italia).

Hvorfor spurte så Luciano meg om dette spørsmål?

Jo, jeg kom gående med disse gule blomstene, geranium, og her i Italia brukes disse kun til begravelser.....noe jeg jo vet.

Men, jeg er halvt nordmann, og vil ha blomster på påskebordet mitt, og særlig til velkomstmiddagen når hele familien kommer...så dette måtte jeg jo forklare til Luciano....noe han forsto, men som han sa, er helt uvanlig her omkring.

Litt aperitivo mat er gjort klart:


Etterfulgt av disse snasne fylte kyllingfilter, inni her er en blanding av spinat, løk og gorgonzola ost, og pakket inn i skiver av parmaskinke, stekes i ovnen på 200 g i ca. 25 minutter.

Her i Italia, får du kjøpt slike tynne, skiver med kyllingfilter, de hjemme i Norge blir for tykke.....dessverre.

Kan vel kalle dette en av mine signatur retter, som serveres med stor lykke hver gang:


13 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Mmmm....så kjempegodt ut! Og parmaskinke...så utrolig godt!

Bente sa...

Godt ingen er "døde" Helen. Rettene dine ser herlig ut. Ser parmesanen. Jeg trenger å få kjøpt mer av det. Husker så godt snack parmesan, jordbær og bobler på din terrasse.

God påske.

Olavs Blogg sa...

Flotte gule blomster og skikkelig fristende matretter.
God påske til deg og dine.

vimza sa...

så utrolig koselig bord du har ordnet :)
å den maten så virkelig herlig ut.
så snedig med de avskårne blomstene, det var noe jeg ikke visste om Italia, da lærte jeg noe nytt i dag å:)

ønsker dere en nydelig helg men familie:)
klem fra trøndelag:)
Yvonne!

Sylvia sa...

Hi hi.....morsomt at det er så store forskjeller, bla med blomster. her hjemme synes jeg nelliker er begravelsesblomster, så det kjøper jeg aldri.
Nam nam....det så jammen godt ut, det du serverer.
Og så har jakken din kommet i butikken nå!!! ;)

Mette sa...

Så deilig det så ut.
Ja, jeg holder også på norske tradisjoner i det meste og bryr meg lite om det er uvanlig innimellom... :-)

Kos deg med besøket!

Anne sa...

Så trivelig du ordner det Helen!! og heldig er den som kan ankomme til påskefeiring hos deg :-)

Ha en kjempefin palmehelg kjære du.

Maliva`s verden sa...

Mmmmmm...de fylte kyllingbitene der så utrolig gode ut. Takk for oppskriften, den skal prøves. Ellers kan jeg tenke meg det er hyggelig med familien på besøk, og du er nok den perfekte vertinne ser jeg for meg. Håper du får litt hjelp og kan kose deg i påsken også. Nå skal jeg ut å kjøpe meg avskårne blomster....de finnes i mange forskjellige varianter her;o) God påske til deg fra meg

Thing sa...

Mmmmm...nå ble jeg fysen på noe godt!
Så flink du er!
- og flotte gule blomster! =)

God påske vakre du ♥

Kjersti sa...

Oi oi oi, så godt det ser ut! Heldige gjester: :)
Håper dere koser dere (og at du får sove litt lenger om morgenen... ;)

Anette Willemine sa...

Aaa, så fristende dette så ut! Må absolutt prøve ut den siste, så takk for at du deler. :)

Himmel og hav så flotte bilder du viser fra turen til Istanbul!! Så gøy å se, for denne byen har jeg hatt lyst til å dra til. Nå fikk jeg enda mer lyst! Så tusen takk for alle de nyyydelige bildene, beskrivelsene om stedene du er. Du er så inspirerende og raus, Helen!

Bildene dine fra Villa Helena er bare så fristende og jeg har så lyst til å reise dit!!

Ønsker deg og dine en strålende påske!!

God klem,
Anette Willemine

Elisabeth sa...

Å så hyggelig å bli møtt på den måten dere har gjort det. Tenker gjestene setter pris på det også.

Kyllingfiletoppskriften må du GJERNE legge ut. Ser digg ut. Filetene kan man vel banke tynnere ellerr skjære i skiver?

Kos dere videre, små og store.

(WF og Quizkampen får jeg ikke opp på mob´n min. Den må til rep. etter påske. Derfor ingen respons.) Hi hi...

Anonym sa...

PS. The flowers look so beautiful...love the colour, reminds me of spring!