13. mars 2013

1001 - natt !

Var tanken jeg hadde på vei til Topkapi-palasset. Dette stedet var jeg veldig spent på å se, her skulle vi se på haremet, og hva er vel mer 1001- natt-aktig enn det !

Vi entreer gjennom "høyhetens port", og kommer til første gårdsrommet, og har utsikt til hele Gülhaneparken.

Det var ikke bare vi som var her den dagen, her krydde det av folk, samt masse turister fra østen:



Vi nærmer oss neste inngang, velkomstporten som på tyrkisk het: Bâb-ûs-Selâm - vi kom da til nok ett enormt gårdsrom/hage område.



Kikker oss litt rundt, før vi igjen kjøper inngangsbilletter..............



.... egne må kjøpes til å entre inn i selve haremet.

Ja, det er min kjæres erm du ser i bildet, beklager det, men han er nå så bredskuldret og trodde vel han skulle fotograferes, men nei det var ikke meningen:


Haremet, er en labyrint av rom og korridorer og var en lukket verden der sultanens hustruer (ja, flertall), kokubiner og barn oppholdt seg. Jeg leste, at stedet hadde i sin storhets tid hatt 1.000 beboere, hvorav to tredeler var tjenere:


Det som skiller seg mest ut, i tyrkiske moskeer, og andre flotte bygg, er at all utsmykkning er med fliser, i de mest nydeligste farger og mønster som du aldri har sett maken til !

Til sammenligning i Europa - hvor du finner fantastiske malerier av mennesker, engler, osv osv....men, som dere sikkert vet, det har med religion å gjøre......

Her ett lite bildedryss:





Skapdører, utsmykket med perlemor:



Utrolige himlinger:



Jeg leste for noen år siden, ett intervju med designeren bak Oleana merket, Solveig Hisdal.

Hvor hun sa, mye inspirasjon hadde hun funnet blant annet fra slike fliser, og når jeg så disse her, kan jeg skjønne hva hun mener. Se bare fargevalgene:





Ble mye bilder, men det måtte til, dette var stort, flott, imponerende og jeg har lyst til å strikke noe i disse blå/turkis/grønn fargene, ja, man blir rett og slett inspirert !

Så etter slik "input" - stoppet vi på vei mot "høyhetens port", hvor denne fine kafén ligger, kakao var på sin plass:



Nøøøt den,  mens jeg kikket litt til venstre, hvor dette flotte bygget sto:



Istanbul, hadde vært akkurat så spennende som jeg forventet ! Det er en metropol av en by, og vi hadde på langt nær sett hele, vi hadde kun utforsket gamlebyen.

Det jeg ikke hadde forventet, var de masete tyrkerne...må innrømme, det ble litt slitsomt. Fordi man vil jo gjerne rusle rundt i f.eks. restaurant gatene å bare kikke - og da helst i fred og ro, ihvertfall jeg.

Fred og ro, fikk vi dog da vi gikk en nydelig, lang tur langs med vannet, så på alle båtene i Bosporos stredet

Da har dere fått sett ganske mye, av hva jeg så på denne Istanbul turen, håper du likte turen ? Detter er en by, som er verdt å se !

9 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Å tusen takk for turen...helt nydelig. Masete tyrkere, det tror jeg på. Var på chartertur til Tyrkia en gang for mange år siden og de var direkt innpåslitne. Blei ikke inspirert til å kjøpe en ting, tvert imot!

Bente sa...

For noen vakre farger du viser Helen. Her var det mye som inspirerte meg. Er på jakt etter et håndarbeide som jeg skal ha med meg på mitt opphold i april. Har tenkt på noe ala Oleanajakke. Hvordan går det med din? Venter på å få se mer den.
Jeg hadde et deilig tilbakeblikk på bilder fra Italia idag. Ferien er nok ikke bestemt ennå. Mye henger i luften son det heter. Jeg håper heller på en lenger tur fra høsten. Da blir det Hvalersommer på oss.

Sylvia sa...

Heisann Helen
Takk for turen til Istanbul. For en by! Den står også på min liste på steder jeg vil besøke. Men med deg er den jo gratis!
Du nevner Solveig Hisdal og mønsteret fra flisene her. Hun tar ideer fra mange steder. Du må få tak i boken "Dikt i masker" som bare er helt fantastisk, og det er der jeg har tatt rosemønsteret til jakken min fra (du spurte meg jo om det)
Ang maten din kjære hadde spist, men ikke oppdaget brødet, så tror jeg det er de strimlene jeg ser på tallerkenen.
Vi har et sted i byen, som heter Balkan, som har DEN gode maten. De baker små trekanter(brød) som de baker med surmelk. Og det hører til i flere av rettene du kan få kjøpt der. De har nå flyttet tvers ovenfor jobben min, så jeg kan se dit hver dag, og få vann i munnen....
Herlig at du deler ut historien om de stedene dere har vært på også, en reisedagbok i seg selv.
Gleder meg til flere postkort fra deg, Helen. Klem

vimza sa...

Tusen takk for den flotte turen:)
ønsker dere en fantastisk dag:)
klem Yvonne!

Elisabeth sa...

Hei på deg.
Jeg drøøøømmmmer meg vekk i innlegget ditt, Helen. Godt å drømme seg vekk her fra sofaomgivelsene mine, hvor jeg har snytepapir og varm toddy som nærmeste inspirasjon.

Veldig gøy at du skriver så mye, og legger ut om detaljer på alt det flotte dere fikk oppleve i Istanbul. Aldri vært i Tyrkia. Har hørt andre snakke om den pågående måten de er mot turister, og at de skal selge og "prakke" på deg...

De farge-/mønsterdetaljene på flisene er bare utrolig vakkert. Fikk også lyst på å strikke noe sommerlige greier i turkist/blått/grønt. Det er så kledelig når man har litt sommerbrunfarge.

Men først må jeg bli ferdig med den jeansblå oppned-genseren. I dag har jeg faktisk orka å strikke litt. Så det går framover.

Fin ettermiddag og kveld ønskes du min kjære quizmakker og bloggvenn.

fruentimmeret sa...

Wow, fascinerende å se utsmykkingen du viser. Kan godt forstå at du tok mange bilder derfra!

Bra å lese at turen var bra, tross noen masete tyrkere. De har en litt annen kultur enn trauste nordmenn. Hehe.

Gøy å titte innom her og føle at man er litt med på reisen.

Snart helg igjen - Nyt den, her i landet er det januarkaldt. Brrrr...

Kjersti sa...

Så mye nydelig du har sett, det må være veldig inspirerende! Jeg synes det er inspirerende bare å lese innleggene dine :) Takk for at jeg fikk være med på turen!

Olavs Blogg sa...

Hei igjen. Flott og interessant tur dere har tatt til Instanbul. Mange fine reisetips her, bare en kunne ha kommet seg over dørstokken.
God helg.

Anonym sa...

Fantastic pictures, and so very interesting!Thank you!