6. februar 2013

Utgravning !

Det skulle jeg se på, her om dagen, en arkeologisk sådan. Dette området her kalles Vulsini, er Bolsenas første bosetting, og går tilbake til etruskernes tid.

Info om Etruskerne: var et kulturfolk i det antikke Italia og Korsika fra det 8. århundre f.Kr. De holdt til i Etruria, som nå er Toscana og det nordlige Latium. Roma var antakelig dominert av etruskere i begynnelsen og etruskernes kultur har derfor hatt stor innflytelse i ettertiden.



Dette er et veldig stort området, og jeg har tatt dere med på tur hit en gang ifjor,tror jeg..?.. Det ligger rett oppi gaten fra Castello'n.

Idag skulle jeg hilse på disse karene her, som er med i en utgraving godkjent av kommunen, men i frivillig regi med en ansvarlig arkeolog (hvis jeg forsto dette rett). Fordi kommunen dessverre ikke har råd til å sette  arbeidet i gang,  er det alt sammen basert på frivillige som vil delta, når de kan og har tid til å hjelpe til med gravingen

Tro det eller ei, men han helt til høyre i bildet under her, kjente jeg jo igjen ! Paolo, sist hadde jeg truffet på han her i Capodimonte, og jammen meg husket han navnet mitt også, Signora Eeelena (som jeg tituleres her av yngre menn...hehe)

Idag var det kun karer på stedet, da dette var ganske tungt arbeid. All jord/gress fjernes fra disse store hellene, som da er ett par tusen år gamle, og ligger utover et stort området.

Det som er spennende, er det som skal ligge under disse hellene, 30 cm ned i jorden, skal det vistnok være et mosaikk gulv ! Hvordan de vet dette, må jeg dessverre innrømme at jeg ikke fikk med meg.

Kanskje noe sånn som dette? Tatt fra ett annet sted på området:


De regner med at de er klar i mars mnd, til å begynne å grave frem mosaikken. Det passer bedre til damer, fikk jeg vite.

Så jeg skal tilbake dit da, som frivillig og grave etter tusen år gamle gulv! Jeg tror det kan bli spennende. Fått med meg skjema som må fylles ut, må også betale 25 euro for å bli med, dette vil dekke forsikring, tilfelle uhellet er ute under gravingen (tror neppe jeg tar store sjanser til å skade meg, men klart man vet jo aldri, kanskje en gammel stein detter over meg?)  

Min søte, italienske venninne Cristina skal også være med, hun som faktisk hadde hørt om det, og ante at jeg nok ville synes at dette var interressant.

Slik ser det da ellers ut på dette fascinerende stede. Bare forestill deg denne portalen - før toppen falt ned:






Dette er min favoritt, kanskje noen av dere husker denne?

Dette er en fresco, og jeg tenker alltid det se litt ut som en engel. Ganske utrolig at det fremdeles er farge igjen? Men, såklart dette har sikkert vært en kraftig rødfarge og ikke den duse rosa fargen den idag har blitt:



Måtte jo google arkeologi, hvor jeg fant følgende:
Arkeologi er studiet av menneskelig aktivitet, primært gjennom erverv, dokumentasjon og analyse av menneskers materielle kultur slik som artefakter, biofakter og menneskelige levninger. Studier av miljø og landskap er også viktig for å forstå fortiden. Arkeologiens hovedmålsetning er å dokumentere og forklare menneskenes opprinnelse og utvikling, å forstå kulturers historie, å forklare kulturell evolusjon og å studere menneskers adferd i historiske og forhistoriske samfunn.

Da håper jeg neste innlegg herfra blir i mars engang....men, før det har jeg funnet frem støvlene mine og forbredt meg på kulde og snø, skal en tur til Norge imorgen.

8 kommentarer:

Bente sa...

Dette ser virkelig spennende ut. Arkeologi har alltid fascinert meg. Historie har jeg alltid likt.
Vi var jo i Pompei for noen år siden og det var så spesielt.
Står varmekablene på Tjøme på nå da? Det er ikke mye snø her, men det lille som er ligger og Finn går på ski i oppkjørte løyper.
Velkommen til Norge igjen.

Helen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Fru Tunheim sa...

Det hørtes jo spennende ut til å bli med på...lurer på om det hadde gått her med utgravninger i privat regi?

Martilie sa...

Spennende :)

Og så koselig å ta følge til konsert :)

Ha en fiiin uke. Nyt og kos deg!

Klem fra Tove

Elisabeth sa...

Nei så spennende, Helen.
Har alltid drømt om å få være med på et slikt utgravingsprosjekt. Gleder meg til å lese mer om dette her hos deg.
Norgestur igjen forstår jeg. Tid til en Larvik/Porsgrunnstur da tro? Denne gang får vi kanskje med Sylvia?

Kjersti sa...

Dette høres virkelig spennende ut! Også midt i blinken for deg som er så glad i gammel arkitektur - og her snakker vi skikkelig eldgammelt.....!!!

Ja, god tur hjem til Norge. Det er meldt strålende vær de neste dagene, hadde jo vært ekstra fint om vi får solskinn på spaserturen vår til uka. Gleder meg til å se deg igjen! :)

fruentimmeret sa...

Mye spenning i hverdagen din.

Kult ;))

Anonym sa...

It sounds very exciting...looking forward to following it further on your blogg!!!