14. februar 2013

En "smak" av Markveien....

...hadde jeg igår.

Avtale om å møtes utenfor denne butikken, Marita bruktbutikk, nederst i Markveien, Grünerløkka i Oslo.


Hvem skulle jeg så møte her?

Joda, en kjær venninne, som jeg tror dere har hilst på før her "inn", Kjersti, du kan besøke henne her !

Neste stopp ble rett over gaten, hos Kaffebrenneriet, jeg skulle ha min første kakao, etter å ha kommet til Norge. Elsker varm kakao og Kjerstis fine Missoni genser fra Lindex !


Som de ivrige blogger/hobbyfotograf vi er, kikker vi også opp i høyden, der vi går Markveien oppover, og dette var det som fanget vår interesse, kunst på en ellers kjedelig murvegg:


Neste stopp, Le Palais Des Thés , med den fine slogan:
"Oppdag teens fantastiske verden - la reisen begynne hos oss" ! Jepp, det hørtes da ut som en god ide.



Inni disse fine lokalene lukter det såååå godt ! Vi ble møtt av en super hyggelig ung kar, som spør: "Vil dere ha en kopp te"?

Men, med kakao smaken i munnen, takket vi nei til tekoppen, og spurte heller om hvilke te typer de solgte mest av?

Det viste seg at "Fleur de Geisha" med rosa etikket, var deres absolutte best selger. Godt luktet det og følgende sto skrevet: "En grønn japansk te med kirsebærblomst".

Jeg elsker te, så denne pakken ble med meg hjem. Er du glad i te? Såfall anbefales dette stedet. Du finner nettsiden deres her !

 Videre opp mot Birkelunden stakk vi innom ett lite galleri, Kunsplass 5. Vi tok en kikk på noen graffiti småbilder, av Thomas Stønjum. Fikk fortalt at et større bildet var plassert i Birkelunden (park), det ville vi også ta en titt på.

Men, før det ble vi litt nysgjerrige på oljene han her hadde utenfor sin butikk, Olivers & Co. En franskmann, som drev butikken, og ba oss rett og slett inn for å smake - på nettopp en olje tilsatt litt sitron smak.

Vi var ikke vonde å be, dette var spennende, og vi sluttet ikke etter oljen, men fortsatte med å få smake på:
-  fiken syltetøyet, fiken tapenade, oliven i lake, salt kjeks med en liten cherry tomat oppå, så til slutt endte vi jo med hver vår papirpose med noe digg oppi !

Som jeg sa da vi gikk ut:
"Du er en skikkelig god selger" - hvorpå han svarer på sin sjarmerende fransk-aksent norsk:
"Ja, jeg syns det er viktig at mine kunder får smake på hva jeg selger".

Etter all den matsmaking var vi blitt sultne, så det var bare å krysse gaten til Villa Paradiso:

 Hvor vi såklart tok hvert vårt glass med italienske bobler, pyntet med rips !!


Vi fikk sett på det store graffiti bildet, plassert i utkanten av Birkelunden, det som ser ut som en ramme, er også bare graffiti !

Timene hadde rast avgårde, og vi gikk smilende mot buss stasjonen, og var begge enig om at "turist i Oslo by", var ingen dum uflukt.

Tilfelle du ikke kjenner igjen dette bygget, det er Plaza, som strekker seg mot en grå himmel, vi denne dagen hadde:


Men, grå himmel spilte ingen rolle for oss, vi hadde hatt en utrolig morsom, smaksrik opplevelse på Grunerløkka, takk søte Kjersti, tro hva vi skal finne på neste gang ?

12 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilket underbart hus du bor i i Italien, så vackert! Och tack för rundturen i Oslo, det är några år sen jag var där. Mitt föräldrahem ligger bara 2 mil från norska gränsen.
Alla hjärtans kram
AnnaMaria

Sylvia sa...

Heisann Helen
Grynerløkka er et herlig sted. Fikk nesten lyst til å ta meg en tur dit igjen. Dere hadde en fantastisk dag i Oslo, selv om været var grått. Alle opplevelsene oppveier jo det grå været. Og varm kakao og deilig vin, får jo varmen tilbake i kroppen.
Vesten min er i olivengrønt, og ikke blågrå, som du trodde....he he ingen farge for meg det, nei.

Elisabeth nevnte bloggtreff med oss 3, da jeg snakket med henne for en uke siden, men for tiden har jeg ikke tid. Og regner med du har fullt opp selv. Vi får ta det igjen, når det passer for alle....
Kos deg videre i den norske vinterkulda, før du igjen setter nesa tilbake til Italia. Klem

Maliva`s verden sa...

Herlig.....skjønner godt at dere koste dere ja;o) Kjenner jeg gleder meg xtra mye til å sette beina på norsk jord neste helg...faktisk nesten 1 år siden sist. Men det ser kaldt ut der oppe i nord...så jeg får vel finne frem de få vinterklærne jeg har her. Kos deg. Klem fra meg

Fru Tunheim sa...

Skjønner dere hadde en fin dag med mye innhold. Kjekt med sånne dager.

Thelma Louise sa...

så koselig dag..)) i området der har jeg bodd.:)) for lenge siden..)

Nei klart du ikke gidder lage pizza hjemme når du bor i italia..) og det er jo steinovnen som gjør susen, vi klarer jo aldri å lage like god hjemme, men den ble ikke gærn den vi lagde..liksom litt lettere enn den vanlige deig klumpen som legger seg i magen..))

kos deg.:) Happy ♥ day.:)

Elisabeth sa...

Å Helen! Tusen takk for at du tok meg med på rundtur i Markveien. Dit vil jeg ta en tur når det blir varmere i været.
Har tenkt oss innover til Oslo i morgen. Ut å spise med jentene, overnatting på Bristol og mulig Astrup Fearleys museet på Tjuvholmen. En liten ValentinOslohyggetur på P og meg. Gleder meg.

Vi får til bloggtreff ved en annen anledning når det blir litt varmere i været, ikke sant?

vimza sa...

så utrolig koselig:)
flink du er HElen til å benytte deg av det som finnes, åsså få være sammen med en god venninne i tilegg:) jeg skal snoke innom hennes blogg etterpå!

men jeg må si at det aller morsomste med dette innlegget ditt er at Thomas S som er grafittikunstneren er kompis med mannen min:) ( som å driver med grafitti) hehe:) verden er ikke stor gitt;)

ønsker deg en nydelig kveld!
klem Yvonne!

fruentimmeret sa...

Markveien og gatene omkring har jeg ofte gått i mine lunsjpauser. Der finner jeg stadig nye fotomotiv.

Ser ut som dere fikk max ut av treffet deres, ikke rart dere ble fornøyd da ;.)

Vi quizes

Kjersti sa...

En fantastisk oppsummering av dagen vår, Helen. Jeg storkoste meg, som du vet.
Tenk hva man kan oppleve når man har tid og lyst til å ta seg litt tid, slik som å bli med inn i olivenoljebutikken, og å snakke med de hyggelige folka i tebutikken. Sånt er det altfor lett å gå fort forbi i hverdagen.

Fredagskvelden er straks her, og jeg prøver meg nå på en øl og litt nøtter. Foreløpig holder magen - kryss fingre! :)

ide-puffen sa...

Heia søte deg. For en fin dag dere hadde. Jeg skal til Oslo neste uke og er glad for at veiene er uten snø. Håper det varer. Her er det masse snø overalt. Blir litt byvandring på meg også. 20år siden jeg bodde i hovedstaden så må innom litt gamle favorittplasser....om de er der fortsatt he he.
Skal inn og bli fristet av Villa Helena igjen nå;)
God søndag.
Klem fra meg.

Jorunns hobbyblogg sa...

Så flott tur!
- det morsomme er at jeg lenge har planlagt en lignende tur, så takk for inspirasjon!

...går fort noen timer der tenker jeg.

Jorunn

Anonym sa...

Lovely pictures from Oslo! It has changed so very much since I lived there. Tea seems to have become popular in Norway now! Glad you enjoyed your day!