28. januar 2013

Powerwalk og shopping !

Torsdag forrige uke, var det avtalt aperitivo med noen av yoga-damene. Den skulle tas på Champagneria, som serverer kun franske bobler, sammen med deilige små tapas retter.

Jeg var billøs, så satt på med min yoga lærer til Orvieto by, hvor vi skulle. Avtalen var klokke 20.00, men vi var der rett før klokken seks, fordi Cristina skulle holde en yoga time her også.


Men, før det skulle hun møte en fra jobben sin, og jeg var invitert med inn hit, for å hilse på:


Dette er en nydelig kafe. Morsomt dekorert av en lokal kunstner, se bare her sjiraffene ! Ikke helt italiensk kanskje, men det er derimot søte Cristina.

Her måtte jeg smake på stedets kjente kake torta a semolina, sammen med en kopp te. Klokken var tross alt tidlig på kvelden...ennå:


Så dro hun videre på yoga timen hun skulle holde, og jeg hadde 2 timer å "slå ihjel".

"Hva skal du gjøre da Helen?" Spør hun meg litt bekymret.
Jeg svarte, "powerwalking and shopping !"

Okey, skrøt kanskje litt med powerwalking, det ble mange avbrekk på meg, fordi jeg hadde med kamera, og det ble brukt, se bare her:


For sikkerhets skyld, villsvinet er utstoppet, var bare så moro å se snuten hans rundt hushjørnet:


Her ser dere mer fra den lokale kunstneren jeg nevnte tidligere - han har et veldig særpreget uttrykk, som lett kjennes igjen, og ja, det er inngangen til iskrems utsalget:



Etter mye "foto-power-walking" - hadde shoppingen inntatt meg. Fant genser på Benetton, 2 fine bordbrikker i duskblå farger, og til slutt - skulle jeg inn her, Durant Profumerie:

Jeg har lenge ønsket å finne meg en parfyme fra Acqua di Parma, aldri sett den på noen tax free butikker. Men, her var den utstilt i vinduet, hurra ! Endelig....

Acqua di Parma, har 4 parfymer for damer, mitt valg het: Gelsomino Nobile.


Jeg var kommet hit, til den utrolig flotte Duomo'n, som byen er så kjent for. Vakkert utsmykket og med månen tittende gjennom spirene:

Nei, nå måtte jeg forte meg til avtalt sted og tid - Champagneria, klokken var blitt åtte. nettsiden deres:

Franske bobler, det er lenge siden jeg har smakt - og de deiligste små retter:






Her min søte venninne Kerstin, som også er min privat lærer i italiensk, og dessverre er jeg nok den verste eleven hun har hatt, godt vi har kjent hverandre siden 2005:

Nytt bekjentskap er Paula, her til venstre, hun er fra Tsjekkia.


Paula hadde flyttet til Italia, 3 år siden med sin amerikanske mann. De hadde valgt seg et lite tettsted, med ialt 15 innbyggere !!

Da huset skulle kjøpes, hadde de vært litt urolig med tanke på huset beliggenhet. Stedets lille kirke (ja, du finner tydeligvis en kirke på de minste tettstedene i Italia !!) var veldig nærme huset deres.

Men, fikk vite kirkeklokkene ringte kun 1 søndag i mnd. Fordi presten "rulerte" mellom flere tettsteder. Presten var afrikaner og vistnok en høyreist, flott bygget kar, som var blitt populær blant de gamle damene  (gjennomsnittsalderen her er ca. 70 år).

Tiden gikk og etter at flere uker hadde passert, og ingen kirkeklokker hadde ringt....spurte Paula hva skjer med kirken? Jeg hører aldri mere klokkene kime på søndager?

Har du ikke hørt, svarte nabo damen:
Vår flotte afrikanske prest har stukket av med kirkens penger og ikke bare det, men med en italiensk pike, og siden har ingen sett han !!!

Ja, det er mye artig som man får høre om på dame treff i Italia ! Men, denne historien er noe av det beste jeg har hørt hittil i år.

Til info, det er tøffe tider i den katolske kirken. Det er ikke mange unge, italienske menn, som verver seg lenger til kirken, derfor har afrikanske prester kommet mer og mer..... fikk jeg vite.

Men, hvor riktig dette er, anes ikke, husk jeg var bare på dametreff med franske bobler - åhhh så gøy jeg hadde det !! johooooo

12 kommentarer:

Anette Willemine sa...

Haha, ja det hørtes ut som et morsomt dametreff! Franske dråper kan være farlig gode. Uansett, en morsom historie. :)
Orvieto så jo ut som nok et herlig sted du er så raus å dele med oss lesere. Koselige steder du var innom, og Duomo'n var jo bare vakker.

Ønsker deg en strålende start på en ny uke!

PS! Kan anbefale å lage slike moodboards. Lett å få til på data.

Klem,
Anette Willemine

Fru Tunheim sa...

Høres ut som en flott kveld med mye innhold...og så kjekt at vi også fikk bli med.

Bente sa...

Så morsom historie du fikk høre, spesielt om presten ha ha ha....
På,den giraffrestauranten spise vi lunch når vi var i Orvieto, morsomt det også da.

Takk for omtanken kjære du.

fruentimmeret sa...

Å fotografere gatelangs er helt klart powerwalking, noe som også er min favoritthobby ;)
Morsomt å se igjen byen vi vandret i for en tid tilbake.

Hehe, måtte trekke på smilebåndet her ja. Har aldri trodd på at prester er noe bedre enn andre, noe som kommer fram i denne herlige historien.

Anne sa...

Drømmmer meg bort i både bilder og morsomme historier Helen, og bare VET! jeg godt glatt hadde fått to timer til å gå raskt der jeg også :-) Idyll da gitt, og sånne små butikker med sjel... jøjje min :-)

Hos os ruler vinteren, joda så fint så fint, men du en begynner å bli litt lei også...

Ha en toppers tirsdag vennen.

Anonym sa...

Thank you for the wonderful account of your visit to Orvieto and the beautiful photos. Your Blog make me want to be in Italy every time I log on.

Good on the African Priest for running away with the money and the lovely Italian girl. He is one smart fellow!!!

Noel

Janne sa...

Ha ha.... morsom historie....

Koselig at vi fikk bli med på tur :-)

Hobbybruket sa...

Haha herlig historie. Høres ut som om dere har hatt en super kveld. :)

Jorunns hobbyblogg sa...

Takk for fin tur, du skriver så bra, så nå var jeg virkelig med på turen jeg og.... og kjempefine bilder!

..... litt av en prest da .... men de har vel sine svakheter de og :-)

Kos deg videre, gleder meg til flere små glimt fra ditt liv i deilige Italia ;)

Jorunn

vimza sa...

Helt fantastisk koslig tur:)

JEg lo så jeg gråt av den prestehistorien....hahaha:) dette er jo som du ser på film vettu..haha:)

Vakre morsomme Italia, helt perfekt er det! å det føles ut som om jeg var med hele veien, skikkelig morro å lese Helen, lever lenge på denne!

herlig med nye klær og parfyme og ikke minst å tusle gatelangs med kamera:)

tusen takk igjen vakre kvinne for denne flotte turen, gleder meg til neste gang!
stor klem!

Anonym sa...

That was very funny!!!
Glad you enjoyed yourself...I remember walking there with you when I was in Italy! Beautiful place.

Elisabeth sa...

Oj oj oj.. får ikke noe mindre lyst til å besøke Orvieto etter å ha lest innlegget ditt, Helen. HERLIG!

Her er det mildvær og "rasseball-føre". I dag har jeg kjøpt meg brodder. Hi hi...