2. januar 2013

Nyttårsaften !

Da blir mitt første innlegg i 2013 - fra Italia hvor vi feiret nyttårsaften, som dere vel skjønte....nærmere bestemt i byen Orvieto !

De har vært år noe som kalles Umbria jazz. Det gjør at byen koker dagene før og rett etter nyttårsaften, med masse jazz konserter, og mange tilreisende/turister.

Middagen skulle vi ha sammen med en søt nabo fra Castello'n, Angela, hun er fra Australia, min italienske venninne Christina, som bor i Bolsena (hun er også yoga læreren min, nevnt tidligere her på bloggen tror jeg) og selvsagt min kjære. Vi skulle hatt med en dame til i vårt følge, fra Østerrike, men hun ble dessverre syk.

Kvelden begynte først med en aperitivio hos Champagneria Orvieto, som drives av det herlige ekteparet Gian Luca og Velia. De er venner av Christina, og godt er det ellers hadde vi ikke funnet dette bortgjemte stedet. En liten, intim og utrolig sjarmerende bar/restaurant de har kreert nettsiden deres finner du her ! 

Etter ett glass med franske bobler og ett glass med vann på meg, vandret vi sakte gjennom gatene i Orvieto:


Det er så vakkert å gå rundt i Orvietos gamle smug, du kan runde ett hjørnet og ta en liten vei til venstre...brått er du alene !

Her sees en utrolig fin portal, hvor buen er laget  i tre ! Noe som er ganske uvanlig i Italia, alt er jo som regel  i stein.

Christina har tatt på seg sin ny "russer" lue, og det morsomme var at vi selvsagt passerte noen russere, som smilte og sa ett eller annet til henne, hvorpå hun i sin perplekse tilstand mumlet noe tilbake og tok hånden opp til hilsen...vi lo godt av hendelsen:



Christina er lommekjent i byen da hun jobber her. Hun viste oss butikkvinduet til en venninne, som er smykke kunstner, og i en annen gate sto døren åpen inn til ett galleri.....

... hvor hun selvsagt også kjente eier'n/kunstneren Massimo og hans kone Olga, som også maler. Vi ble invitert inn til et glass med rødvin, han hadde akkurat åpnet en flaske han hadde fått fra en venn i Sicilia.

Bildene som hang her var veldig fargesterke, og morsomme. Vil du se mer av hans verk, se nettsiden deres her:

Turen endte opp her,  Le grotte del Funaro, som er en grotte restaurant, også litt bortgjemt i Orvieto. Vi har spist her flere ganger, og syns de har utsøkt mat her ! Skulle du forville deg noengang til Orvieto, du ta deg tid til å spise her !

I Italia er det veldig vanlig at man bestiller bord på en restaurant, for å feire nyttårsaften.

Menyen og 2 av de 7 rettene:
Søte Christina, og min kjære som hadde staset seg opp i dress:
Må innrømme vi snek oss ut før all servering av de 7 rettene var gjort unna, da vi hadde en avtale om å være i Bolsena til nedtellingen av det ny året. 

Vi skulle selvsagt til vår lille lokale Enoteca i Castello'n ! Hvor jeg endelig skulle få meg noen bobler i glasset, hadde kun drukket ett glass med hvitvin hele kvelden, grunn...... jeg var sjåføren denne kvelden :)

Takk for en utrolig hyggelig og ikke minst morsom kveld, vi hadde ledd mye og leeenge, noe vi alle var enig måtte da være sunt?

Ønsker alle et riktig godt nytt år - happy new year - buon anno !

14 kommentarer:

Havfruen sa...

Kvelden virker bare nydelig:)) trivelig samvær og god mat...men kanskje litt lite bobler:))
Jeg synes dere er i så vakre omgivelser, nydelig:)
Riktig godt nytt år, klem fra meg:)

ingrid sa...

Fant bloggen din via via noen andre blogger jeg besøker -Kjempekjekt å følge deg på alle dine reiser og hjemme både i Italia og norge :-)

Bente sa...

Buon anno Helen,
Tenk å ha det slik på årets siste dag. Gode venner, god mat og ikke minst en god latter. Du elsker og le sier du og ja du har en smittende og god latter.
Vanskelig å kjenne seg igjen i Orvieto. Virvar jo der da det var lyst (og ikke regn).
Håper på å se noen bilder fra Enoteca'n også.

Bente

Bente sa...

Virvar skal være vi var. Rart med den rettinga iPaden tar.

Fru Tunheim sa...

Ser så hyggelig ut.....håper det blei bobler på deg ved midnatt. Jeg var også sjåfør den kvelden og var veldig godt fornøyd da jeg våknet neste morgen. Og ja, bildet i headeren min er fra Stresa i høst. Skulle gjerne hatt et permanent headerbilde, men har problem med å finne et som jeg er fornøyd med.

Heidi sa...

Riktig godt nytt år til deg! :o)

Martilie sa...

Så koselig! Latter, god mat og gode venner - bedre blir det ikke! Skjønne omgivelser er bare prikken over I'en :)

Riktig godt nyttår til deg!

Stor godt-nyttår-klem fra Tove

Anne sa...

Da er vi i gang med 2013 og GODT NYTTÅR ønskes deg Helen :-) alt godt for det nye året.

Sperkjekt å å se hvordan din feiring har vært, spennede spennende og så eksoitisk for den som satt i Trøndelag med rakfisk og akevitt :-)

Anneklem.

Kjersti sa...

For en variert og fin nyttårsaften! Og du er jo supersnill som var sjåfør!!! Godt du avslutta kvelden i enotecaen så du fikk litt bobler og annet godt. :)

vimza sa...

Helt utrolig fantastisk:-) jeg mÅ si at jeg sitter her med tårer i øyne e etter det innlegget, sikkert fordi jeg har et så lidenskapelig forhold til Italia! Fantastisk å ha bloggen din på min favorittliste, å du skriver så bra at jeg føler nesten jeg er der:-) ser ut til at du hadde en herlig feiring inn i det nye året selv om det ble litt lite vin, men det tar du igjen vettu:-) stor klem Yvonne!

Jorunns hobbyblogg sa...

Riktig godt nyttår til deg Helen!!
- endelig tilbake i ditt lille paradis :-) Sikker på at det ble en flott kveld!

Paris var en flott opplevelse, men Roma er fortsatt drømmeby nr 1.

...og ja, det blir Reisebrev snart..

Jorunn

fruentimmeret sa...

Wow, for en eksklusiv og spennende nyttårsaften!!! Hadde ikke hatt noe imot en slik feiring. Selv tok vi det stille og rolig. Hadde akkurat begynt å friskne til igjen etter dager med bihulebetennelse.

GODT NYTT ÅR, søte snille Helen ;-)

Thing sa...

Fantastisk! What a night! =)
Godt Nyttår Helen!
Gleder meg til å følge med på dine
'eventyr' i 2013 ♥

Elisabeth sa...

Godeste Helen.

Godt nytt år! Så gøy at du blogget om nyttårsaften i Orvieto, som du snakket om på siste bloggtreffet. Så virkelig både hyggelig og velsmakende ut. Blir sulten her jeg sitter med kaffekoppen gitt.

Våre nyttårsplaner med venner måtte kullkastes da patriarken ble syk, med feber og hele svineriet. Det ble en rolig kveld her hjemme, men hyggelig likevel.

God helg!

Og du, jeg lurer på hvor neste flytur går hen. Må si du imponerer med den ange lista over flyreisene dine. Wow!