31. januar 2013

FonteverdeTuscan Resort & Spa.

Finner du annonsert i boken over "Leading Hotels in the world" - nettsiden www.lhw.com. Det tar oss en liten times kjøring hit, fra Bolsena, og da er vi kommet over i provinsen av Toscana.

Tirsdag hadde vi det nydeligste været her, med +14 grader, hva gradene da viste i solveggen...anes ikke, men sikkert ennå varmere. Min italienske venninne hadde ringt meg på morningen, og foreslo vi dro til Fonteverde, alle sammen, for å bade i deilige termer i luksuriøse omgivelser.

Dette står blant annet på nettsiden deres:
"Fonteverde is located amidst the splendid scenery of the Siena hills, in San Casciano dei Bagni, Val d'Orcia.


Vi var ikke vonde å be, så avgårde vi dro.

Stedet har selvsagt ett 5 stjerners hotell, men det er fullt mulig å bruke terme bassengene. Du må bare bruke en egen inngang dit. Det kostet 14 euro pr person, da vi kom til det som het halvdag.

Men, litt skuffet ble vi da vi fikk vite det bassenget vi skulle i stengte kl. 15.00, vi var der kl. 13.00 og skulle spise lunsj først..... Så søte Cristina fortalte da ivrig på italiensk at vi var norske venner, som aldri hadde vært her før og ønske så å få oppleve dette stedet, var det da noen mulighet til å bruke noen andre basseng som tilhørte selve hotellet?

En telefon ble tatt, og damen bak resepsjonen smiler å sier, så klart. I praksis vil det si å få utdelt grønn badekåpe, som betegner hotellets gjester, og som gir deg adgang til de andre bassengene, ialt 7.

Hvis ikke dette hadde skjedd, ville du sett meg i en hvit badekåpe. Slik at alle rundt her gikk i badekåper, hvite eller grønne.



Dette bassenget holder vel 40 grader, og er noe av det deiligste jeg har opplevd.

Flere steder var det jetstream av vannstråler. Men, her var jeg forsiktig med å ta bilder, man vil jo ikke få andre gjester sure.....så dette tok Cristina av oss, med beskjed om å fokusere mest på alt bak bassenget, mens hun liksom tok bildet av min kjære og meg: (Herregud, så blek jeg er!!!!)

Ett av innedørs bassengene, men du kan også svømme ut i det fri - ser du utgangen nederst gjennom glassvinduene:


Da klokken ble 15.00 var det bare å gå innover og oppover i Fonteverde sine nydelige omgivelser, til neste basseng, som kun var til hotellets gjesters bruk og selvsagt oss, som måtte le over hvor heldige vi syntes vi var. Av og til er den en fordel å være stranieri = utlending, og ha en italiensk venninne som er flink til å snakke for seg :)


Det gamle hotellet, hvor følgende er skrevet på nettsiden deres:


"The exclusive resort was built in the 17th century by the Grand Duke Ferdinando I de' Medici amid precious hot springs whose therapeutic properties were known since ancient times. Extensive spa centre with various treatments and medical consultations as well as natural thermal hot waters, 7 swimming therapeutic pools, a holistic centre and beauty centre".




 
 Dette var balsam for kropp og sjel !

Faktisk må jeg innrømme neste dag, merket jeg huden min var myk og fin, så noe er det i dette vannet som er bra for kroppen.


Skulle du noen gang være på biltur rundt i Toscana, her burde du ta en stopp, du er like ved  den utrolig søte, lille byen San Casciano dei Bagni.

Deilig å være her en hverdag, lite folk, så du følte du fikk din egen plass, jeg liker ikke å menge meg oppå masse folk, og det gjorde man ikke her.

Men, i helgene da er det gjerne stor innrykk fra Roma, italienere elsker sine terme bad !

Dette stedet er visstnok et favoritt sted blant italienske filmstjerner....ikke at jeg vet hvem de er, så jeg hadde jo ikke kjent igjen noen.

12 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Gud bedre....det der så vidunderlig deilig ut!

Bente sa...

Dette hadde vært noe for meg nå Helen. Herlig!!!!!!
Jeg har aldri hørt om dette stedet før.
Dere ser jo så flotte ut i grønne badekåper.
Så kjekt å ha italienske venner. Kanskje vi får ta oss en ny tur?
Finn snakker om noen uker i utlandet fra høsten................

Lese bøker nevner du. Har leste Potensgiverne av Karin Brunk Holmqvist, og fått meg en god latter.

Nå skal vi ut på tur, hvis det ikke er for glatt å gå.

Bente

vimza sa...

ååååååå jeeeizzz....:) sier fruen her i huset å ser på dere kose dere, gløtter opp og ut vinduet( det seriøst snør snømenn)

fantastisk digg:)
godt til dere det!

ønsker deg en nydelig torsdag:)
klem Yvonne!

Anonym sa...

That sounds really refreshing...glad you enjoyed it!
Beautiful pictures!

Thing sa...

Paradis!
Jeg kommer!!! =)

Kjersti sa...

For en luksus, Helen! Heldige dere som fikk grønne badekåper i stedet for hvite ;)
Jeg har også sett at besøkstallene mine er så høye, morsomt ja! Er jo gøy at noen leser det man skriver!

Elisabeth sa...

Så vakkert det er der, Helen! Forstår godt at dere koste dere i slike omgivelser. Hyggelig at din kjære kunne ta seg en fridag, sammen med deg.

Utrolig å tenke på at dere har 14 grader der sør nå. Reine forsommertemperatur det jo. I dag har vi hatt - 3 og strålende soool! Strålende flott! Men man må ha på seg nok klær. Badekåpe hadde vært litt tynt ja.

Fin helg der sør. Jobbehelg på meg.

mimmi-leone sa...

hei Helen!

Dette så bare helt herlig, for et flott basseng!

Morsomt å følge med deg på reisen, så reiser jeg på en måte selv også.

Tusen takk for alltid koselige kommentarer fra deg.

Ønsker deg en nydelig helg!

Klem fra marianne

Hobbybruket sa...

Ååååååhh.... dette så bare helt utrolig deilig ut. Det hadde helt klart gjort seg med litt sol og varme og litt pleie kropp og sjel nå. :) Men jeg har 4 uker igjen av praksisen min så her er det bare å stå på.

Men tusen takk for at du deler, så kan jeg drømme meg litt bort. :)

Håper du får en riktig fin helg.

fruentimmeret sa...

Wow, som dere flotter dere ;))

Bildene er fantastiske!

Det tar nok ikke veldig lang tid før du får brunfargen tilbake.

God helg :-D

Jorunns hobbyblogg sa...

Dette så virkelig hel fantastisk ut!!

- måtte brått ta en titt på google for å se om det er noe lignende i nærheten av våre reisemål for påsken :-)

Jorunn

Janne sa...

Åh, Helen... Det så helt nyydelig ut, sukk....