24. januar 2013

Cake heaven !!

Det måtte bli en engelsk overskrift idag, fant ikke noe på norsk som passet...jo, forresten, jeg kunne ha brukt himmelske kaker.

Idag sto jeg opp til solskinn fra blå himmel ! En stund side vi har hatt det, så dette var en vakker start på en etterhvert morsom dag.

På vei til matbutikken, tok jeg meg en liten pause innom her, Caffetteria Pasticceria.

I Italia betyr det konditori, altså det selges kun alt av kaker, mens du må dra til il Fornaio hvis du skal kjøpe deg brød osv.



Mens, cappuccinoen min ble laget, knipset jeg litt bilder med iphonen min, noe som nok ble lagt merke til, men ikke kommentert.




Fancy kaker ! Dessverre, dårlig bildet, da dette er tatt gjennom kjøleskapsdøren:


Jeg endte med en cornetto, som det heter - fylt med små sjokoladebiter.

Det viste seg at de hadde wireless, og frem med mobilen hvor bilder ble lagt ut på instagram.

Inn kom en kar, som tydeligvis var bekjent av han som jobbet bak disken. De gikk bort til en pc, og surfet litt, før det fant en fin italiensk sang, som ble spilt. Jeg kjente den igjen fra radioen.

Så brått begynte begge karene å synge med på referenget, høyt og tydelig ! Målløs satt jeg der, og måtte bare begynne å smile, mens jeg tenke... dette er som å være "inni" en italiensk film, hvis du skjønner hva jeg mener?

Sendte en sms i min begeistring til en venninnne, som svarte:
"Ja, typisk deg, du dumper borti de merkeligste greier"
Joda, hun har ett poeng der.


Men, det sluttet ikke der, i min "italienske film".

De har ett vindu inn mot kjøkkenet, hvor du kan se på konditorene mens de jobber. Joda, jeg sto å glante inn - hvorpå karen bak disken spør meg på engelsk:

"You want photo" ? (er vel sånn jeg snakker italiensk tenker jeg)
"Si, si - possible?" Svarer jeg optimistisk.

Klart det var mulig, ut en dør, og inn en annen - voila her fra kjøkkenet.


Ikke nok med det, denne fine karen her, snakket litt engelsk, og spør:

"Where you from"?

Stolt svarer jeg på italiensk:
"Sono norvegese"

"Ahhh, no typical norvegese...eh?" (Joda, den har vi hørt før) Nei, jeg ser ikke typisk norsk ut....hehe

Det viste seg at han hadde vært i Oslo, av alle steder på denne jord !!
"Ehh, Oslo molto beautiful..eh..?"
"Si, si" - svarte jeg, med energisk nikking.

Her ser du røde blomster blir laget, de skal pynte en kake, som jeg i min iver glemte helt å ta bildet av !


Åhhh, hvor jeg elsker slike morsomme hverdags opplevelser i vakre Italia ! It makes my day !

Faktisk så mye at jeg gikk feil vei - begynte å gå tilbake mot byen, før jeg etterhvert kom på at jeg skulle jo egentlig til matbutikken, Coop !! Ikke rart jeg bruker langt tid, til og fra butikken?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Lovely pictures...delicious looking cakes nam...nam!!!Wish I could eat them! Hope you enjoyed your cappuccino. I had one this morning, but only a Nescafe one that I made myself, and not the same at all!!!

Jorunns hobbyblogg sa...

å så koselig!!
Sånne opplevelser er jo bare gullstunder.

Kos deg videre, opplever sikkert snart noe kjekt igjen :-)

kakene så veldig deilige ut ..
Jorunn

Fru Tunheim sa...

Ja det er selve livet som blir til mens du lever det....og ditt får mye artig innhold...og takk for at du deler med oss som lever livet vårt litt mer "trivielt"....

Ha en superfin kveld.

Bente sa...

Enig me d Fru Tunheims. Det er livet som leves. Og du lever med, og ser opplevelsene rundt deg. Livsnyteren Helen vil alltid se livet og menneskene som lever det.

Kjersti sa...

Kakene ser helt herlige ut, og opplevelsen er jo virkelig noe som løfter dagen: Men det er jo ikke rart at du opplever så mye positivt, Helen, for du er jo så blid og positiv selv! Det smitter over på dem du møter, vet du!

God fredag til deg! (Ja, for i dag er det jo blitt fredag, i motsetning til i går... he he... Kommer tilbake til å svare på mailen din :)

vimza sa...

jeg blir så glad når jeg leser de fantastiske innleggene dine Helen:) det er nesten som jeg er der selv!
Du har en helt spesiell måte og fortelle helt ekte på og det liker jeg:)

Det er jo bare i Italia man kan oppleve noe så morsomt;)
ønsker deg en fantastisk lørdag:-)
her har vi vært våkne på og av i hele natt så da fant vi like godt at å starte dagen halv sju var greit;)
så lørdagen i dag kan nok bli gjennomført med litt trøtte øyne;)
klem Yvonne!

Elisabeth sa...

Ah, jeg hadde elsket å hatt slike hverdagsopplevelser, Helen. Digger å lese det du skriver og se bildene dine.
Italienere er etter min erfaring både vennlige og interesserte. Så gøy å høre at du gjør deg forstått med italiensken din da! Tydelig at du gjør framgang.

Ny nydelig uke der sør. Her har snø gått over i regn i løpet av natten, og det er søpete ute...