23. januar 2013

Ånden kom over meg....

... endelig, fikk jeg strikkeånden over meg, igjen !

Jeg kjøpte før jul endel alpaca garn, i forskjellige lilla farger, og en støvet rosa farge, til en jakke. Fikk med meg alt garnet tilbake til Italia, og der lå det fint i posen sin, inntill her om dagen.

Jeg leste igjen oppskriften, og lurte på hvordan jeg kunne ha trodde dette var ett smart strikkeprosjekt ? Det er masse mønster  noe jeg syns er fint, men ikke i kombinasjon med å se på f.eks. Poriot på tv (idag kl. 17.50 på NRK1) ! Det aner meg alt at dette prosjektet kommer til å ta tiiiiiiid.

Bolen skal strikkes på rundpinne, noe som betyr den skal klippes opp til montering..... stønn...... siste jeg montert var en marius genser og da i størrelse 4 år, noe som var ganske greit da det kun var å klippe opp til ermer. Men en jakke i voksen størrelse og masse styr med kanten, knappehull osv.

Jaja, nok klaging, jeg begynte da med ermen, slik at jeg der lettere kunne se fargevalgene mine i mønstrene. Ikke alltid lett når man gjør om alle farger fra det opprinnelige.


Morsomme var, da jeg så på TV2 go'morgen her om dagen (vi har såklart norske tv-kanaler her nede), og der var da årets farge lilla i alle varianter, med andre ord:

Jeg er helt "inn" for tiden med min mørk lilla negllakk !
Enn om så lenge...... innen jeg er ferdig med denne jakken er vel lilla blitt "ut" - men, det bryr jeg meg ikke noe om.


Liker du lilla farger?

Noe som var ekstra moro, var å se at over 150 lesere stakk innom og ble med meg på min søndagstur, i forrige innlegg ! Tro hvem dere alle er ?

Og til alle dere søte, som legger igjen kommentarer til meg, tusen, tusen takk, koselig å få :)

8 kommentarer:

Elisabeth sa...

WOW, Helen. Dette blir flott. Syns du har valgt en deilig fargekombinasjon, som helt sikkert vil kle deg.

Hm, men forstår at dette kan bli et tidsprosjekt. Lik mitt lappeteppe.
Faren ved slike tidkrevende prosjekt er at man mister litt gløden underveis, og det blir liggende, og liggende… Jeg snakker av egen erfaring.

Fin onsdag fortsatt.

Elisabeth sa...

Og du, så pent du strikker mønster da gitt! FLINK!

Jorunns hobbyblogg sa...

Det var kjempefint mønster, men ser litt vanskelig ut .....
men plutselig er du sikkert ferdig, kan jo ha den som genser og strikke rund felling, hvis du ikke vil klippe..... men da blir det et helt annet prosjekt :-)

Dilla på lilla her og, en evig farge det.

ha en fin dag, og kos deg med strikketøyet ditt!!

Jorunn

Fru Tunheim sa...

Det ser jo aldeles nydelig ut det mønsteret der, og den nederste borden rundt ermet var veldig fiiiiin... og fargene lekkre. Jeg strikker alltid rundt og klipper opp. Det er fordi jeg ikke kan strikke vrangt, det blir altfor løst i forhold til de rette maskene. Jeg strikket 4 cm av mitt nyinnkjøpte strikketøy i går og har allerede vondt i armen. Noe herk!

Ha en fin strikkekveld.

Bente sa...

Dette blir jo supert Helen.
Helt dine farger dette. Lilla, som du vet, er ikke helt meg. Og ikke rose i det hele tatt.
Så også GM hvor årets farge er kåret til lilla. Du strikker sikkert jakken din ferdig raskt. Jeg synes det er morsomt å strikke mønster. Fikk en vottebok til jul og nå har jeg strikket de første paret ferdig. På pinn 2,5.
Har stikket mange jakker tidligere, og strikker på rundpinne og klipper opp. Ellers i Norge er det mange garnbutikker som monterer.

Lykke til videre.

Ciao fra Bente

Thelma Louise sa...

Hei.:))

greit med litt utfordring i strikkeprosjektet...det jeg
holder på med går så fort at
jeg blir svimmel mens jeg
strikker.:))

Det har vært noen bitende kalde dager, er litt bedre i dag....i går var det 21,8 når jeg stod opp....litt i kaldeste laget, i dag var det ikke mer enn 11, 9.

Haha ja klart de syntes det er kaldt..sånn er det jo...de må jo bruke de kule vinterklærne sine en gang de også..husker vi satt i bikini i italia i påsken var ikke mer enn 18 i skyggen, og et litt kaldt drag..da gikk de i boblejakker og stilongs og ristet på hodet over oss.:))

ha en kos dag..eller god helg..snart er den her igjen.:)
vi skal på siste januarbord, og da er vi ferdig med "julebordene" vi ikke rakk å få til før jul..da alle skal møtes og spise sammen.:) men veldig hyggelig.:) bare ikke for bukselinningen.:))

Anonym sa...

I LOVE the colours!!! You will have to knit quickly, because lilac is going to be very "in" this spring!I see you have already got the nail varnish that matches perfectly!

Mette sa...

Jeg har ALLTID elsket lilla. Spiller ingen rolle at det er in na! :-)

Det strikkes her ogsa, men mest smating sa jeg ikke mister gloden og interessen ;-) Kanskje jeg far det for meg a strikke noe storre snart. For jeg er litt bitt av basillen, ma jeg innromme!