14. desember 2012

Postkort fra......

... fra Stockholm, som dere alle hadde gjettet riktig på !

Vi sjekket inn på Sheraton Stockholm. Super fin beliggenhet, med tanke på gåavstand til Gamla Stan. Shopping på NK og Åhlens store varemagasin. Hotellet ligger i Tegelbacken 6, nettsiden her !

Vi fikk tildelt rom 602, etter å ha betalt ennå litt mer på oppgitte pris, slik av vi fikk...

... denne utsikten, og ikke utsikt mot bakgården ! (Har på meg min nye strikkehals, fikk akkurat ferdig denne til turen vår, så deilig å ha på seg, også matchet den kjolen, som søte Mamma fikk kjøpt for meg i England, tusen takk Mamma. Den er så behagelig å ha på seg, me love it)

Vel verdt de ekstra SEK 600,- vi måtte betale. Særlig når min kjære neste dag ble sååå forkjøla at han holdt seg på rommet hele ettemiddagen, da var det greit å se ut av dette vinduet:

Det var tydelig preg etter det store snefallet Stockholm by hadde hatt forrige uke. Hvit overalt, og enkelte steder store måkte hauger med snø.

Lobbyen var så fint pyntet med ett enormt juletreet og det største peppekakehuset jeg har sett i år:

Første dagen ankom vi sent på ettermiddagen, og ble bare på hotellet resten av den dagen.

Men, neste dag, tidlig morgen var jeg på NK, det store varemagasinet. Der hang det et flott (uekte) juletre fra taket og svirret sakte rundt, og rundt:

Etter denne lille utflukten var det tilbake til hotellet, en laaang god pause, før vi gikk fra hotellet over Vasabroen til Gamle Stan.

Det var kaldt, og det var mye snø, men oppholdsvær. Vi passerte vakre bygg på vår vei:

Trange smug og gater, igjen flotte bygninger. Min kjære ble som nevnt dårlig, og gikk tilbake til hotellet i håp om å bli bedre til kveldens middag. Jeg ruslet rundt litt til, før jeg dro tilbake til hotellet i blåtimen, som her begynte alt ved tre tiden !

Vi hadde booket bord til kvelden kl. 19.30, på "Fem små hus", nettside her. Restauranten ligger i kjeller'n på ett gammelt bygg i Gamla Stan, og sies å være blant de beste restauranter i Stockholm.

Vi ble ikke skuffet, det var en gourmet opplevelse uten like ! Service nivå på topp. Anbefaler dette stedet, men bord må reserveres, noe vi hadde gjort hjemme før avreise, via nettet.

Dessverre, hadde jeg glemt kamera, så ingen bilder å vise dere derfra....

Skulle trodde vi var mette neste morgen, men neida...på vei ned til frokostbuffe. Min kjære ble veldig glad, da han fikk laget omelett av denne kokken:

Jeg må vel innrømme, jeg fikk ikke sett så mye av denne flotte byen, noe jeg jo var klar over, formen tatt i betrakning... Men, jeg fikk en "liten smak" av byen, som absolutt må besøkes igjen, og da kanskje uten snø.

Ikke vært i Stockholm? Sett den på listen, en by man nok bør se, men jeg vil nok se den igjen vår, eller sommerstid.

Info:
Fem små hus, Nygränd 10
mail adresse: info@femsmahus.se

Anonym sa...

I remember Stockholm well...so lovely to walk round and see the sights and all the shops!Glad you enjoyed it! The dress looks so nice...I am glad I found it for you the last time I was in York!
It looks very cold in Stockholm,so you were sensible to be so warmly dressed!

Bente sa...

Nå fikk jeg lyst til å reise til Stockholm også Helen.
Har vært sammen med Elin for mange år siden da hun gikk på ungdomskolen. Finn har ikke vært der (ennå). Jeg har mest lyst til å reise hit på en sommertur og ta båten litt ut i skjærgården.

Synd at Terje også ble syk da. Her hangler nesten hele familien, men da er vi nok friske i julen skal du se.
Venter spent på trekning hos deg nå.
Ha en fin helg.

Bente

Kjersti sa...

Hmmm... Aner jeg at Stockholm kan være et reisemål for poker'n - sommerstid? Jeg har vært der i mai, og det var superdeilig og varmt. Vi bodde på hotell Rival, som er hotellet til Benny Andersson ( fra Abba) og jeg har knapt bodd på bedre hotell.
Du ser flott ut i kjolen, og jeg trodde førat at halsen hørte til - den matcher jo perfekt! Synd Terje ble syk, og at ikke du heller er helt i toppform igjen ennå. Høres litt ut som vår Køben-tur, siden jeg fortsatt hanglet og HP også følte seg litt klein. Ålreit å komme seg bort litt uansett.
Nå er det fredagskveld i stua. Både HP og JE skal på julebord i kveld. Jeg har kjøpt meg sushi og koser meg med alenekveld, du vet jeg liker det innimellom. God helg! :)

Jorunns hobbyblogg sa...

Stockholm er alletiders om sommeren, så fint å ta bøtene som går mellom øyene, sånn hopp av og på ...
Lurer på om ikke vi var på det kjøpesenteret også, mener det var en egen manneparkering i kjelleren?

Og du er alltid like stilig som alltid, kjempefin kjole og hals, håper du lar oss titte nærmere på det en dag, med litt nærbilder.

Ble svensketur på oss i dag og, ikke noe spennende, bare en sånn harrytur til Charlottenberg, og der var det så mange kjentfolk, så det var som å gå i nærbutikken en lørdag....

Jorunn

fruentimmeret sa...

Jeg har jo sett mange fine bilder av Stockholm-turen deres på Instagram også. Vi var der i juli, bodde på bryggekanten i Nacka. Vil gjerne tilbake å se mer ;))

Synd at formen ikke var tipp topp på noen av dere, men ser ut som dere gjorde det beste ut av oppholdet likevel.

Bli friske til jul og la freden senke seg.

Stor klem

Thelma Louise sa...

Så kos tur :-) stilig kjole på stilig dame :-)