15. november 2012

Språkforsker.....

...har dere også hørt den reklamen? Den går på hvor er denne dialekten fra og hvilken Joker butikker ligger da der.

Denne reklamen tenkte jeg på idag, da jeg mottok følgende spørsmål på en av mine annonser på finn.no:

"Kor myje tekke du for kver teppe vist du heldekkende gadne"

Etter å ha tenkt lenge og vel, regnet jeg med at hun lurte på hva porto'n ville komme på (sikkert feil..), håper det var riktig gjettet, da det var svaret jeg sendte henne.


Så kom neste spørsmål, som det ofte gjør på annonser man har ute:
"Kø er prisen for teppe då?"

Denne setningen forsto jeg.
Det står skrevet i annonsen at alle priser er notert under bildene, men klart jeg svarer tilbake kun den oppgitte prisen, og forstår at alle gidder ikke lese alt i en annonse.

Svar tilbake:
"Oki, då  er ikkje eg dyre for eg teke 400 men det er då eg strikke berre rett"

Jeg svarte:
"Det er nok mere jobb med bølgemønster, ja !"

Tro om han språkforsker'n på radioen hadde gjettet hvor denne dialekten var fra ?

Vet du? 
Jeg aner ikke, og må ærlig innrømme jeg finner enkelte norske dialekter veldig vanskelig å forstå.

...og ble det noe teppe salg? Neida, hun ville nok bare sammenligne priser ........................ :)

14 kommentarer:

fruentimmeret sa...

Haha, herlig innlegg ;)

Må glise når jeg tenker på hvor mye du må ha fundert på disse spørsmål. ;))

Kanskje du bør investere i dialektkurs hos Arne Torp?
Som storselger på finn.no kan du tydeligvis få nytte av det. (Må innrømme at jeg også hadde fått problemer med å svare på det første spørsmålet)

Lykke til med salg!

Jorunns hobbyblogg sa...

ha ha ha, nå fikk jeg meg en god latter, tror du ikke dette var en vest agder dialekt??? (på grensa mot telemark eller syd rogaland, jamf Egersundkanten??
- synes det er gøy med dialekter jeg da :-)

Jorunn

fruentimmeret sa...

Googlet gadne og fikk dette treffet:


"var i naustdal på fisketur dao, låg ut gadne- fekk ein jæla blaokval!! og den vakkje tam. og no ligg den her, i boblebaaaaadeeeet."

fruentimmeret sa...

Ler fortsatt... :-D

Bente sa...

Hei
Må si at det er enkelte norske dialekter jeg ikke forstår.
Har nå endelig fått lagt ut kjøleskap og komfyr. Det er disse som sto i rorbua da vi kjøpte den.
Nå får vi se om det blir napp på oss.
Har ikke sett dine ennå, men må vel sjekke litt.

Bente

Fru Tunheim sa...

Det er jammenmeg ikke enkelt å forstå alle dialekter, inkl. min som er jærsk.... Jeg er nødt til å moderere meg litt på jobb, men vi som på jobb møter mennesker fra HELE landet, har lært oss å bli ganske gode på å tolke dialekter.....

Likevel, dette forstod jeg ikke; heldekkende gadne...gadne må vel i seg selv bety garnet, men heldekkende gadne?

Kjersti sa...

Dette minner meg om da jeg jobbet i butikk i forrige århundre (!) og solgte blant annet interiørartikler. En kunde kom inn og spurte om jeg hadde "Ei krukke med løk". Hun brukte lang ø, for hvis hun hadde sagt løkk - med kort ø - hadde jeg nok skjønt det. Jeg svarte at dette ikke var en dagligvarebutikk, men at hun kunne få kjøpt løk lenger borte i senteret. Ehh.... Dama ble snurt og gikk, og først etterpå skjønte jeg jo at det var snakk om en krukke med lokk. Jada!

Olavs Blogg sa...

He he, denne var ikke lett nei. Verre enn ekte trøndersk. Hvis jeg skulle tippe må det være rundt Voss, kanskje. Og det hun spør om er vel hva teppet koster når du holder garnet(betaler for garnet.) Dersom et alternativ kan være at hun betaler , eller holder garnet selv. Hm hm, er ikke helt sikker nei.Kan være vanskelig med de forskjellige dialekter.
Ha en fin kveld.

Tovepia sa...

Du er nok på sørlandet, tipper jeg:))
Nydelig teppe!
Jeg har mest problemer med sogndalsdialekta:))...kanskje det er derfra??
Ha ei flott novemberhelg, klem fra mæ;)

vimza sa...

hahaha:) så morro:) jeg hadde aldri ant hvor det var selv.
jeg har også store problemer med mange av norske dialektene, det er som om enkelte er fra et helt annet lande enn meg!

litt morro å da synes jeg:)
ønsker deg en superfin fredag søta:)
klem Yvonne!

Anonym sa...

Good heavens...how on earth did you manage to find out what that meant?
I wouldn't have had a clue, but then I have an excuse as I am not Norwegian!!!
Clever you!

Elisabeth sa...

Nå fikk jeg meg en god latter gitt. Herlig historie!

He he he….

Takk for i går, kjære du. Koselig å treffe deg igjen.

Thelma Louise sa...

skulle sikkert selge egenprodusert teppe selv.:))

dialekter er herlig.:))

Thelma Louise sa...

skulle sikkert selge egenprodusert teppe selv.:))

dialekter er herlig.:))