12. oktober 2012

Hage oppdatering !

Da har vi kommet til 12 oktober, på tide med en liten hageoppdatering fra Villa Helena.

Jeg liker å ha en liten oppdatering av hagen her på bloggen min, noen ganger i løpet av året, da får jeg det med i bloggboken, den lages ved årets slutt. Har gjort det siden jeg begynte å blogge i mars 2010.

Samme dag fyller også mitt yngste tantebarn hele 9 år. Vi snakket sammen på telefonen, hvorpå jeg sier: "Tenk du fyller 9 år idag, nå syns jeg jammen meg du begynner å bli gammel".
Silje svare: "Ja, det syns jeg og tante Helen" ! hehe...


At høsten har kommet her også, kan såvidt synes, men du ser det best på hortensia blomstene mine, pellisene er "still going strong":

Temperaturen har sunket noe, vi har stort sett ca. 20 grader de siste dagene. Jeg har en appelsin som er knall gul og knall hard, ett par irrgrønne sitroner,  som jeg lurer på når er klare? Til påske.....?

Jordbær plantene rett og slett strutter der de står i kjøkkehagen min, og ja, jeg kan fremdeles plukke jordbær, dog like søte som midt på sommeren er de ikke......salater vokser, og bladpersille kommer seg også, har en stor rosmarin busk, som lukter sååååå godt ! Åhh, jeg elsker hagen min !

Campo sportivo området har grodd seg bra til, gresset er grønt og veldig tett nå, lavendel oppover langs med stien kommer seg og alle oleander blomstene har også vokst siden de ble plantet i våres.

Hvor trykkes så denne bloggboken, som jeg lager hvert år av bloggen min? Jo, jeg bruker dette amerikanske firmaet her: Har brukervennlig nettside og rask levering.

Onsdag kveld var det meldt regn, så vi satte oss godt til rette under tak, med pledd rundt oss, og kikket på dette voldsomme regnet som plasket ned, lyn og torden braker løs - kommer ikke godt fram på bildet, men det hølja ned, og det hele kvelden og natten !


Neste morgen var det så vakkerr overalt med irrgrønne farger. Bladene faller ikke her, på ennå en god stund....til da....

...ønsker jeg alle en riktig så god helg :)

10 kommentarer:

fruentimmeret sa...

Selv om jeg ikke er flink med blomster, klarer jeg ihvertfall å få med meg at dine er flotte og velholdte ;-)

Det kan være fascinerende å sitte under et pledd å se himmelen åpne seg. Bildet ditt var stemningsfullt og fint.

Ønsker dere en superfin helg.

Klem fra meg ;))

Fru Tunheim sa...

Så fint det blomstrer hos deg enda. Vi har litt blomster i hagen fortsatt vi også... Hmmm....jeg tenker aldri over hvilke innlegg som leses mest på bloggen min. Jeg bare blogger om det som faller meg inn og så får det bli som det blir....

Ha en flott helg.

Hobbybruket sa...

Her har høsten virkelig satt inn i hagen. Vi har også hatt frost noen netter nå, så det meste begynner å visne og gulne. Vinteren her helt klart i anmarsj. Men det er kos det også. Da kan jeg sitt inne å lese eller strikke med god samvittighet.

Kos deg med den flotte hagen din, og riktig god helg. :)

Bente sa...

Å så fint det fortsatt er i hagen din Helen. Vi har fint høstvær her også.. Kaldt (litt frost) om natten og sol som skinner fra klar, høy himmel på dagen. Det er vakkert over Glomma nå. Finn har bursdag imorgen. Han har reist til Hvaler for å koke hummer ikveld. Nå har vi over 20 stk. Så imorgen blir det bobler og hummer.

God helg til deg min kjære Helen.
Ciao fra Bente

Anne sa...

Jeg leser alt her jeg Frue :-) og hovedsaken er vel at det er minner fra din hverdag som er verd å samele på, åsså får det nå bli med både det ene og det andre synes jeg. Litt sånn hos meg også, ikke alle bildene en synes seg så fornøyd med, men det er nå turer jeg har vært på og som jeg synes bør bli med. BOK! det hadde jammen vært noe for meg også sikkert, må tenke litt på den :-)

Italiatur overstått Helen, her går det jammen unna, he he nesten ei uke i vakre venezia og kom vel til at det ble litt for langt unna deg, men hvem vet nestegang, det er jo bare timer unna.

Nå vel hjem i hjemmets lune rede, og det er igjen helt blå himmel og vakkert høstvær her (regnet når vi var borte, he he heldig med den) og hærlig helg skal nytes. Blir vel ut en tur med kamera kan jeg tenke meg.

Kos deg og nyt helga du også, Anneklem.

Jorunns hobbyblogg sa...

Nydelig i Hagen din, alltid koselig å se.
Ha en fin helg
Jorunn

Kjersti sa...

Du skal jo skrive om det som betyr noe for deg, og ikke det andre helst vil lese! (Ser jo også av kommentarene at mange koser seg med hageinnleggene, deriblant jeg :)
Jeg ble litt småfilosofisk nå, og tenker på hvor rart det er her i verden... Jeg ser ut på visnende planter, gule, orange og brune blader på trærne. Men du ser på blomster som fortsatt er på topp ( noen i alle fall...). Og andre steder igjen er det vår. Ganske fascinerende!

Jeg har en rolig ettermiddagsstund. Vært på tur i skogen med Bamse, nå sover han mens jeg drikker te og leser blogger. HP kommer snart hjem fra jobb, kanskje med litt lørdagskake??? Kan jo håpe! :)

Tovepia sa...

Så nydelig blomstring rundt deg..og tempen ned mot 20!!..huffda:)))
Artig ungene, de synes de er gamle/voksne uansett alder:))
Ha ei flott helg videre, klem fra mæ;)

Maliva`s verden sa...

Herlighet så gøy det er å lese om ditt liv i nabolandet.....skal si du rekker mye jeg. Ang.den bloggboka må jeg sjekke nærmere altså....har tenkt på det lenge skjønner du. Ihvertfall fra Det gode liv her i Frankrike.
Så takk for tipset. Nyt siste dagene før du skal hjem til kulda...huttemegtu...

vimza sa...

døøøøødsmisunnelig;) ...