3. oktober 2012

Bli med til Luigi !

Hit var vi invitert igår kl. 18.00 - i bakhagen til Luigi, som vi igjen møtte i en lunsj her om dagen.

Så traff vi på han i Bolsena by, hvorpå han invitert oss til å se hans "grotta" - sammen med ett annet norsk ektepar vi kjenner til. Dette hørtes jo spennende ut, så vi takket ja.


Ja, da er det bare å begynne å vandre nedover i denne laaange grotten hans:

Det gikk nedover og nedover, og kaldere og kaldere ble det......


Til vi nådde bånn ! Voila, der lå det fylte vinflasker i laaaaaange baner, med andre ord, dette var vinkjeller'n hans:


Han lager ikke vinen selv, men kjøper av lokale vinbønder, får det levert i de store dunkene du ser her, og heller over på vinflasker.

 
Her sees Luigi i egen høye person. Han er veldig HØY til italiener å være, og noe over 70 år gammel.

Hva sier du hvis jeg nevner ordet "bodyguard" ? Det er ordet Luigi kan på engelsk, ellers går det bare i italiensk....... hvorfor kan han så ordet bodyguard på engelsk?

Joda, det var hans yrkeskarriere - og for hvem? Ialt 5 italienske presidenter !! Det er da jeg skulle ønske jeg kunne mere italiensk, tenk alle historier han har på lager !


Det som også ble servert var delikatesser fra Calabri, blant annet salame piccante, ost, og tror du ikke to venner til kom, og de sto får underholdningen, gitar spill og fele spill.

Lett målløs og glad, måtte jeg dra etter en liten time, hadde en ny avtale kl. 19.00, mens jeg gikk og tankte på så mange nye hyggelige, mennesker vi har blitt kjent med bare i sommer.

Min kjære ble litt lenger og hadde koste seg - masse !!

Hvor skulle så jeg?

Tjaaaa....mulig det kommer i neste innlegg, tok noen fine bilder på min vei, til da - ønsker deg en finfin dag Ciao fra Italia

6 kommentarer:

Anonym sa...

What a fascinating grotto!! I'm not sure what the food is on the plate,but not "my cup of tea" I'm afraid! I'm sure he had many interesting tales to tell.So glad you had a nice evening!

Tovepia sa...

Oj, der skulle jeg gjerne vært og prøvesmakt litt vin:)
Du får ta et skikkelig intensivkurs i italiensk, for han har nok mye han kunne fortalt:)
Ha en god oktoberstart, klem fra mæ;)

Fru Tunheim sa...

Tror ikke jeg viser min mann dette innlegget.....han hadde blitt grønn av misunnelse over den vinkjelleren.....

Jorunns hobbyblogg sa...

Du verden for en vinkjeller, og så spennende, det gode liv må jo bare nytes!!
Ha en strålende kveld!

Jorunn

Bente sa...

Denne grotte skulle vi gjerne ha vært i du. Vin i lange baner jo. Spennende å møte denne Luigi, og hva han må ha opplevd.

Ciao fra Bente

fruentimmeret sa...

Har jo vært og smakt god vin og oster i en annen vinkjeller i Bolsena, men skulle gjerne vært med hit også.

Så spennende ut !