28. september 2012

Byvandring i Orvieto.

Gjorde vi her en dag, denne uken. Byen, Orvieto, ligger 20 minutters kjøring unna oss, og vi fant ut at den hadde jo ikke vært besøkt siden påske i år !! På tide på dra, var da konklusjonen.

Byen er mest kjent for sin utrolig flotte "Duomo" = katedral. Den har en rikt utsmykket fasade, som gjør den så spesiell og kjent.

Men, da jeg brått så dette skiltet:

Kom jeg på en søt historie fortalt meg forrige uke. Den går slik:

Ett eldre amerikansk ektepar, var på sitt første Roma-besøk, og hele dagen sett disse skiltene, og tenkt at det MÅ da være en "sight" vi bør finne. 
 
De fulgte skiltene så godt de kunne, men de endte aldri opp i noe fin attraksjon...? 

På kvelden skulle de møte ett italienske par, og de spurte så hva er nå denne "Senso unico" for noe?

Hvorpå italienerne begynte å le høyt, og mellom hiksing og latter fikk fortalt at senso unico skiltene var kun vei skilt ! (Senso betyr retning og unico betyr eneste)

Ja, det er en sann historie som sagt, da det er sønnen til dette ekteparet som fortalte meg den. Han er som nevnt amerikaner og gjestet Villa Helena forrige uke, sammen med deler av sin norske familie.

Herlig ?

Ny fredag og vi har lett overskyet vær her i Bolsena, og +25 grader, og merkelig nok ganske lummert ?! ..uvant..... slik er da høsten idag, og med det ønsker jeg alle en riktig så god helg  !

9 kommentarer:

Kjersti sa...

Ha ha, herlig historie! Viser hvordan språklige misforståelser kan være ganske søte :)
Vi har en strålende høstdag her hjemme også. Sola har skint fra nesten skyfri himmel, og det var drøyt 15 grader på solsiden av huset da Bamse og jeg stakk ut på tur i formiddag! Vi var i skogen i tre timer. Gikk ikke mer enn 4 km, men den lille rakker'n skal jo snuse over alt så det går ikke så fort. Men plutselig får han fart på seg og løper så han nesten drar meg over ende. Artigkroken!

Jeg får snart HP hjem fra en todagers tur hos en kompis i Trondheim. Har lovt å hente ham på flytoget. Hadde ellers vært godt å innlede helga med et glass ettermiddagsvin... Men det får bli kveldsvin i stedet. God helg, bella donna! :)

Bente sa...

Hei du kjenner igjen doumen i Orevieto. Historien din om skiltene er virkelig søt det er sikkert.
Høstferien i Østfold begynner idag og men 1. Oktober til mandag, også hummersesongen igang. Vi har dratt til Skjærhalden med alle teinene våre(lov med 10 stk). Vi er jo ikke yrkesfiskere, de kan ha fler.
Grått vær, men ikke så kaldt i dag +15 på dagen ikke verst.

Deilig med helg synes jeg.

Ciao bella donna!

Olavs Blogg sa...

Flott Domkirke i Orvieto. Den slår kan hende vår egen Domkirke i Trondheim. Nidarosdomen.
Artig historie om skiltet; "påbudt kjøreretning".
Her har vi hatt delvis sol med ca 10gr. Det var deilig på verandaen i sola. Men så er nå vi ikke så godt vant det hva temperaturen angår.
Ha en god helg.

Jorunns hobbyblogg sa...

enda en nydelig by!!
morsom historie, fikk meg en god latter, men det er ikke spøk med de Italienske skiltene egentlig....
Ofte en jungel med skilt samlet i en klump.
Flotte stemningsfylte bilder fra konserten også, ser så koselig ut!!

- takk for generøse ord i min blogg, og riktig god helg!!

Jorunn

vimza sa...

nydelig denne byen deres:)
gleder meg til jeg engang får se den :)
ha en fortryllende "jobblørdag" på villa helena:)
klem Yvonne!

Sylvia sa...

Det var en morsom historie, Helen.
Da jeg hadde besøk av min Amerikanske venninne for 20 år siden, tok hun også bilder av vei-skilt. Spesiellt de der det stod "Fartsdump" på. Det gledet hun seg til å vise til sine venner (FART= fis)
Eller da vi tidligere var i Spania (samme sted vi var nå sist) snakket vi om et sted (trodde vi det var) mens skiltet sa ifra om en skarp sving, he he....Det finnes nok mange slike historier rundt forbi, ja!
Her er det sol og 12 grader i dag, herlig! Tror jeg må gå meg en tur senere i dag, og få med meg Mannen på tur.
Noe jeg glemmer å si hver gang, er at du har ikke bare troll på headeren din, men Flamingoer også, mange........kan du se det?
Ha en herlig helg, Helen. Med bobler i glasset. klem

fruentimmeret sa...

Herlig gjensyn <3

Thelma Louise sa...

Fortsatt sommer.:))

flotte bilder.:) av flott sted.:)

ja av og til (men ikke så ofte) må vi komprimisse med de.:)) Blir sikkert flott prosjektet ditt.:))

Ha en fortsat god helg !

KLEM

Elisabeth sa...

Herlig Helen. Både Doumobilder og historie.

Nyt søndagen der sør :o)

Her skinner sola. Kaldt i natt, strjerneklart og fullmåne. Men ennå ikke frost. Pellisene mine lever farlig nå. Står ute fortsatt.