27. august 2012

Sightseeing i Urbino !

Da kommer det postkort fra:



Følgende fant jeg på wikipedia om denne utrolig søte byen:
Urbino er en by i Marche i Italia. Urbino står på UNESCOs verdensarvliste på grunn av at byen representerer det aller fremste av arkitektur og kunst fra renessansen. 
(det gledet jeg meg til å se, vakker arkitektur)


Den tiltrakk seg eliten av humanistiske tenkere og kunstnere. Den betydeligste bygningen er Palazzo Ducale, som ble gjenoppbygget av Luciano Laurana, en arkitekt fra Dalmatia.

Dette flotte fugleperspektiv bildet fant jeg også på nettet, så får du ett inntrykk hvordan denne byen er bygget opp.


Utrolig, flotte, Palazzo Ducale til venstre og nederst til høyre, og Teatro Sanzio anes øverst til høyre i collagen:
Cattedrale de Urbino, nok ett fantastisk bygg ! Innvendig var himlingen malt i lysegrønt, noe jeg aldri har sett før i en katedral.........:
Ellers, er Urbino kjent for sin maler og arkitekt, Raffaello. Her hans hus, som idag var ett museum:


Tilfelle du ikke husker hva han malte....ta en titt på disse kjente englene, jada, de er malt av Raffaello !!

Lite visste vel han, at disse englene ble de mest kjente i verden. Brukt på postkort, plakater, t-shorter, kopper osv osv:

Men, det var varmt å traske rundt i 36 veldig varme grader, så en drikkepause måtte tas. Vi fant en flott kafebar, som hadde sittegrupper i bakgården, og hvilken bakgård !!

Elsker slike flotte arkader ! Er så vakre, stilfulle og ærverdige.....her satt vi en stund, helt alene.....min kjære fikk sjekket mailer, og jeg fløy rundt og tok bilder:
Urbino er en utrolig søt by, men vi hadde sett den ferdig første dagen vi var der, tro hva vi så skulle finne på neste dag vi hadde her....?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Beautiful pictures...fantastic how the town has been built in such a way!Glad you enjoyed your trip!

Jorunns hobbyblogg sa...

Så flott! -nok en vakker by.
men fortvil ikke over varmen, her sitter vi og fryser, varmepumpa måtte settes på, 13 sure grader (du ville nok ikke bytte)

- lurte på en ting, kjenner du til byen Tivoli utenfor Roma? vi har fått anbefalt den flere ganger og vurderer en dagstur når vi skal nedover.
Jorunn

Bente sa...

Dette er en nydelig by, flott arkitektur, som også jeg sy bes er spennende.

Leser at Jorun spør om Tivoli. Jeg har ikke vært der selv, men Elin har selvfølgelig. Hun anbefaler en tur dit for å se alle de flotte fontenene. Ta toget fra Roma. Enkelt og greit.

Lurer veldig på hva du klarer å finne på videre på miniferien?

Bente

fruentimmeret sa...

Flotte bilder fra et vakkert land.

Interessant å følge utfluktene deres.

Ciao Bella ;)

Elisabeth sa...

Takk for nok en tur i vakre Italia, kjære du. Kjenner dragningen sørover når du viser slik nydelige bilder, både her på bloggen og på IG.

Det meste av min ledige tid går med til forberedelser til 50 årsfesten min på lørdag. Har styr på det nå, tror jeg...Hm..

Og forrsten, du er flott i alle farger, Helen - bringebærrødt likeså. Smashing!

God aften!