7. juli 2012

Siste postkort fra denne bilturen....

...er fra Hamburg !
 

Visste du at Hamburg har 1,7 millioner innbyggere?
Og er den nest største byen i Tyskland?
Også en av de mest velstående, samt byen har en av de største havnene i verden !!

Niks, ikke jeg heller....før jeg googlet litt på nettet - hvor man kan finne ut ALT idag.

Dette er en kjent "landemerke", vannfontene i havnbassenget:

Akkurat denne dagen var det knall sol og 30 grader !! Min kjære skulle i ett møte, så jeg tok beina fatt med kamera i hånden og kikket meg litt rundt.

Lunsj tider, og mange hadde satt seg ved bryggen her:






Brått ned en gate så jeg staselige, Hamburger Rathaus:



Masse spisesteder - og denne dagen, i det fine været og lunstider, ja det krydde med folk her:

Dagens kultur innslag, var en overraskelse som min kjære tok meg med på...som dere vet, jeg elsker hager, og denne gangen skulle jeg få se "Planten un Blomen" Hamburgs blühende Mitte, en fantastisk flott, offentlig park anlegg:


Vi gikk rett til rosehagen !


Det var laget flere slike små sitte alkover, og tro det eller ei...det var skjulte små høytalere rundt omkring, og idag spilte de klassisk musikk. Det var virkelig en sanselig opplevelse å sitte her, lukte på roser og høre nydelig klassisk musikk i bakgrunnen:


Ja, da ønsker jeg meg en slik "roseportal" - tro om ikke det er ett flott prosjekt å ha på Villa Helena? Eller...nei, vi skulle slutte med flere prosjekter der nå...på en stund, er ihvertfall planen :)

Skulle du noengang innom Hamburg, ta da turen innom denne flotte hagen, verdt å se og lukte på :)

Da var det å komme seg til Kiel, hvor vi skulle ta fergen over til Gøteborg.....for så å kjøre hjem, men før det skulle vi innom Tollen - hadde endel flasker vin som skulle fortolles inn, italienske, selvsagt:




Takk min kjære for en fin jobb/ferie tur gjennom Tyskland, som jeg har blitt veldig begeistret for !

Takk for følget til alle dere, som har lagt igen hyggelige kommentarer, tusen takk - da venter det oss noen rolige dager på Tjøme.............

9 kommentarer:

Kjersti sa...

Nydelig hage! Veldig koselig å følge turen deres. Nå håper jeg dere får noen fine dager på Tjøme.
I dag har dere også hatt besøk av tantebarn, så jeg. Her er det rolig nå, de koser seg oppe mens HP og jeg slapper av i stua nede. Deilig med stort hus!

Fru Tunheim sa...

For noen nydelige roseportaler.....håper dagene på Tjøme blir gode og at det kommer litt sommervær og hilser på.....

Villaveien nr 1 sa...

Hei Helene.

Så koselig inlegg om denne vakre byen.
Jeg har aldri vært her, men viss jeg reiser der en gang skal jeg jammen meg ta en tur i denne rosehagen. Ohh den var nydelig altså. Besvim så vakkert.

Ser ut som en fin tur:)

Ja vi er fremdeles på ferie i herlige Danmark. Og vi storkoser oss også. Så deilig å bare være fri til å gjøre akkurat det vi vil-
Ingen lekser eller jobb. Herlig.

Ha en fin søndag, og sov godt :)

Klem fra Margareth

Anonym sa...

I remember Hamburg...been there a few times. The roses are so beautiful!!!

Bente sa...

Så mye en kan lære Helen. Jeg har vært i Hamburg første gang i 1973, og fikk vite at det er en meget stor havneby. Men jeg visste ikke at det var en slik nydelig park og slike flotte roseportelar. Terje passer fint inn under en slik roseportal synes jeg.

Sender du kort på vegen tilbake også eller kanskje dere tar ferge?

Bente

Tovepia sa...

Ikke vært der, men litt av en hage!
Så mye god vin!
Ønsker dere en god tur til gamlelandet!
Klem fra mæ som frys:)

Janne sa...

Gøy å følge med deg på tur :-)

God sommer videre på Tjøme!!!

fruentimmeret sa...

Hamburg er en flott by! Har vært der, kjente meg igjen bortsett fra blomsterparken da. Hehe. Du vet jo at jeg ikke er kjent for grønne fingre. Hehe

Morsomt å være med deg på tur...

Thing sa...

Ja, for en fantastisk hage!
Roseportal står på ønskelisten min også - etterhvert!