6. juli 2012

Postkort fra Celle !


Ja, enig tenkte på noe annet jeg også da jeg hørte navnet Celle.....men, det heter altså denne søte lille byen. Kjent for sine flotte tømmerbygninger, jeg søkte opp wikipedia og ble overrasket da jeg så innbyggerinntallet, trodde ikke det var så mange som bodde her:

Celle is a town and capital of the district of Celle in Lower Saxony. The town is situated on the banks of the River Aller,and has a population of about 71,000. Has a castle (Schloss Celle) built in the renaissance and baroque style and a picturesque old town centre (the Altstadt) with over 400 timber-framed houses, making Celle one of the most remarkable members of the German Timber-Frame Road

Dagen vi ankom, var dagen da Tyskland og Italia skulle spille....her hang det flagg ut fra vinduer, og biler kjørte rundt med små tyske flagg på side speilene sine.

Vi var selvsagt litt spente, særlig med tanke på at vi kjørte rundt i en italiensk registrert bil !

Og akkurat denne overnattingen var på ett søtt 3 stjernes hotell uten parkering..... slik at bilen ble parkert på torget, dog rett utenfor hotellet.

Bildet her har jeg hentet fra Hotel Celle Hof sin hjemmeside:


Tro om dette er den nye trenden innen sengeputer...?

For dette hadde jeg jo akkurat sett på hotellet i Innsbruck også. Ja, damer da vet vi hvordan putene skal danderes på sengen heretter. Helt klart dette må jeg prøve ut på Villa Helena !

Veldig søt by, og vi var midt i hjertet av gamle bydelen:


Kultur innslag denne gangen var Schloss Celle, sitt museum. Før vi gikk inn dit, tok vi turen rundt.....

... i den flotte hagen, som omkranset hele Slottet:


Igjen ble bilen pakket og  vi kjørte pent avgårde, og bilen, den var like hel !

Det eneste vi opplevd var en gjeng med unggutter på sykler som ropte etter oss da vi kjørte ut av parkeringsplassen, og det var neppe god tur de ropte etter oss.....haha....for som vi alle vet idag, Tyskland vant ikke kampen mot Italia !!

Da gjenstår ett siste postkort...... til da ønsker jeg alle en deilig helg som venter oss og god ferie !

5 kommentarer:

Tovepia sa...

Nydelig by!
Må si de putene så litt slappe ut for meg som liker de "helstappede":))
God tur videre, klem fra mæ i sola..igjen:)

Anette Willemine sa...

For noen flotte nye turer du/dere har hatt siden sist jeg var inne på bloggen din. Nå har jeg sittet og kost meg lenge. Det er så gøy å se alle de fine stedene dere er på. Tusen takk for alt du deler med oss, Helen. Det er raust!

Ha en flott tur videre!

Klem fra,
Anette Willemine

Fru Tunheim sa...

Ser ut som en koselig "liten" by.... Tusen takk for turen. Og jeg er jammen ikke helt sikker på om jeg likte putedanderingen....

Bente sa...

Celle har jeg ikke besøkt, men kampen mellom Tyskland og Italia den så jeg . Forsa Italia!!

fruentimmeret sa...

Det var en koselig liten by med mye historie i bygningsmassen.