24. juni 2012

Krøyers hageselskap ?

Lørdag morgen sto jeg tidlig opp, og var rask igang med å sette frem ingrediensene til.....



..Panna Cotta !
Ja, takk til deg, min søte bloggvenninne Sylvia med bloggen Kanel og Sukker.

Hun har gitt meg oppskriften på denne typiske italienske dolce (desserten) - den skal så stå i kjøleskapet i 4 timer....derfor så tidlig i gang.

Så var det å kose seg med å dekke steinbordet.


Tok en tur utpå jordet til bonden, som er naboen min, og plukket av disse søte viltvoksende gule blomstene. Klippet kun av "hodene" og la de oppi ett lite fat med vann:

 


Min kjære elsker å si - at å dekke på stenbordet vårt, og ha søte "italienske venner" - minnerdet berømte maleriet:  Krøyers hageselskapet, av Peder Krøyer.

 Vi så da sånn ut.


Og besto av: - et norsk par, et tysk/italienske par, ett italiensk par, og ett irsk par, og oss. Med andre ord, veldig kontinental blanding.


Vi har hatt noen veldig hektisk dager her, med mange oppgaver på "timeplanen" - og torsdag fant vi ut at vi skulle såååå gjerne hatt fått til en lunsj, med disse søte menneskene.

Torsdag kveld ble sms og telefon brukt til å invitere, og på så kort varsel regnet jeg jo med bare at halvparten kunne komme...

Men, akk så feil jeg tok..... ALLE kunne komme og gledet seg vilt !

Wow, skal si vi ble litt overrasket, for jeg er vel - ja, helt ærlig, jeg er vel neppe kjent for mine "Hellstrøm tendenser på kjøkkenet", men som min kjære sier:

"Vi er nok ett festlig vertskap, og har jo alltid mye godt drikke å by på" !!
Hahaha - det stemmer vel......

Denne super flotte kaken, fikk vi av våre italienske venner Christina og Gianfranco (nevnt tidligere her på bloggen) den var laget ifbm "Ortensia festivalen" i Bolsena. (skal ta dere med der, i neste innlegg som kommer.....)

 




Og når siste gjestene drar halv ni på kvelden - ja, da regnes vel lunsjen som vellykket ? ....tatt i betrakning at den begynte klokken 13.00?

9 kommentarer:

Bente sa...

Hipp hipp hurra er jo dette Helen.
Den er nok malt av Peder Severin Krøyer.
Ser ut til at dere har hatt en herlig selskap. Vår midtsommerlunch kan du se hos meg.
Her regner og regner det, men heldigvis hadde vi godt vær fredag og lørdag sammen med våre venner fra Ålesund.
Misunner deg varmen nå da du. jeg skal jobbe tre uker til før det blir sommerferie på meg.

Bente

Jorunns hobbyblogg sa...

ha ha ja det var litt av en lunsj, så alletiders, så kanonfint ut!!
deilige sommerfager er jo bare å nyyyte!

kos deg videre!
Jorunn

Kjersti sa...

Lang lunsj er kjempekoselig (og ypperlig for meg som er så trøtt om kvelden!) Og det må jo være superkoselig å samles rundt steinbordet deres, ser nydelig ut :)

Fru Tunheim sa...

Ja det minnet virkelig om skagenbildet..... Vakkert hos dere og vakkert i Skagen også. Vi var der en sommer og spiste lunch i i hagen på Brøndum hotell (tror det er det det heter).

Ofte er det ikke at maten er supergod som betyr mest, men stemningen rundt bordet og så jo litt god vin da....men det er vel enkelt når en bor i Italia.....

Heidi sa...

Haha, lunsj til klokka 20.30 - jo, den kan anses som vellykket! Uten tvil! :o)

Martilie sa...

For et vakkert skue!
Så herlig å ta det på sparket - og at dere er verdens beste vertskap hersker det ingen tvil om :) Jeg er sikker på at serveringen også er lekker, men god vin og hyggelig selskap - og de vakre omgoielsene - ja det er vel selve oppskriften på vellykket lunch (som varte langt inn i kveldsen :)

Nå er sommeren her - og det er bare å nyte!

Ikke akkurat godvær her, men jeg nyter de stundene som er. Mens jeg er på jobb spiller det ikke så stor rolle ;)

Klem fra Tove

Anonym sa...

Sounds like you all had a fabulous time! The cake looks absolutely delicious!

Thing sa...

Fantastisk! =]
Utrolig flott det maleriet
og det ser og høres ut som dere hadde en
meget vellykket lunsj!
(og det er ikke så rart med DET vertskapet, og de omgivelsene!)

fruentimmeret sa...

Du trenger ikke å være datteren til Hellstrøm for at gjester skal trives hos dere. Jeg vet hvor velkomne folk føler seg i ditt selskap.

Likte godt sammenligningen med det kjente maleriet og deres italienske hageselskap.


Koselig innlegg